Protest mot gemensam telefontjänst

Med argument och 671 namnunderskrifter protesterar nu sjukhustelefonisterna mot en eventuell flytt av växeln.

ANNONS
|

I brevet till Region Halland skriver 16 anställda vid telefonväxeln i Varberg att "den personliga servicen" är oersättlig och "av högsta relevans". De syftar på en mängd arbetsuppgifter som någon skulle behöva ta över om växeln flyttades till Halmstad.

Det är telefonisterna som har hand om exempelvis all utlåning av passerkort och nycklar, samt sköter sökare, mobiler och bärbara telefoner (instruktioner, felsökning, utlåning, kloning med mera).

Växeln hjälper även patienter och anhöriga i entrén, samt ansvarar för övervakningskameran vid huvudingången. När alla dörrar är låsta efter 20.00 avgör telefonisterna vem som ska släppas in.

– Jag har all respekt för de 671 som inte vill ha en försämrad service och det kommer de inte att få, men sidouppdragen kanske levereras i en annan form, säger Torbjörn Svanberg, förvaltningschef på Regionservice, som räknar med att fatta beslut i slutet av september.

ANNONS

– Ja, men först ska områdeschefen Ulla Sundberg göra en alternativjämförelse mellan Varberg och Halmstad. Då blir även berörda medarbetare delaktiga.

På Hallands sjukhus Halmstad finns enligt uppgift kundtjänst, helpdesk och reception, som tar hand om många av de ovanstående uppgifterna. "Detta är funktioner som saknas i Varberg och gör Varbergsväxeln unik och omöjlig att undvara", skriver telefonisterna.

Konsultfirma

I förstudien av konsultfirman Telemanagement beskrivs mest positiva effekter av en sammanslagning – som lägre kostnader, mindre ensamarbete på kvällar, enhetlig hantering och en översyn av tekniken.

Bland de negativa signaler som har fångats upp i studien finns risken för personalomsättning och minskad fysisk närvaro på en av platserna.

– Om det blir en samlokalisering, så tar den upp till 10–12 månader att genomföra, förklarar Torbjörn Svanberg.

Noterbart är att Varbergs sjukhus vann SM i telefoni och kundservice (för växlar med mellan 2000 och 5000 anknytningar) 2015, efter att ha varit på pallen 2008 och 2010, precis som Halmstads växel 2016.

Fler argument

Bland argumenten för att en eventuell gemensam växel ska placeras i Varberg finns också att lokalen är placerad så "att man lätt och tydligt får en god uppfattning av vad som sker utanför, inne och runt om vårdentrén", vilket kan vara avgörande för "säkerheten för patienter, besökare och personal".

ANNONS

Dessutom har lokalen "goda möjligheter att anpassas till en större bemanningsgrupp".

Hallands Nyheter har varit i kontakt med telefonisterna på Hallands sjukhus Varberg, som har tagit ett gemensamt beslut att inte uttala sig för tillfället.

Fakta: Många arbetsuppgifter

Telefonisterna på sjukhuset i Varberg har fått ihop 671 namnunderskrifter mot att Regionservice överväger att samlokalisera växeltelefonin och eventuellt placera den i Halmstad. Bland argumenten finns att de görmycket annat än att svara i telefon.

Bland arbetsuppgifterna finns allt från att övervaka så att larmet från växelrummet och korskopplingsrummet är påslaget, till att ta emot frallor och fikabröd från bageriet som levererar till sjukhusets olika avdelningar och mottagningar.

Växeln i Varberg tar även hand om hittegods, hjälper till att så snabbt som möjligt hitta ägarna till kvarglömda mobiler och plånböcker, samt skickar värdesaker till polisen.

ANNONS