Ovisst. Johanna Freiman, Jennie Berg och Medeleine Nilsson är oroliga inför vad de besparingar som Vidhögeskolan kommer att behöva göra inför höstterminen kommer att innebära för eleverna.
Ovisst. Johanna Freiman, Jennie Berg och Medeleine Nilsson är oroliga inför vad de besparingar som Vidhögeskolan kommer att behöva göra inför höstterminen kommer att innebära för eleverna.

Oro inför skolbesparing i Veddige

Vidhögeskolan behöver spara. Föräldrar är oroliga över att resurspersonalen ska dras in. Men några klara besked kan inte ges i nuläget.

ANNONS
|

Från lärarhåll har Jennie Berg, förälder till barn på Vidhögeskolan, Madeleine Nilsson från föräldraföreningen och Johanna Freiman från föräldraföreningen på Vidhögeskolan fått höra att de besparingar som skolan nu står inför kommer att innebära att resurspersonerna försvinner.

– Min son har fem resurspersoner och det fungerar ändå inte. Han har F i hälften av alla ämnen. Om resurspersonerna försvinner kommer det inte alls att gå, säger Jennie Berg.

Vidhögeskolan har anmälts till Skolinspektionen och där konstaterades det att sonen behöver mer stöd.

I och med att resursfördelningsmodellen har förändrats kommer det att bli en del förändringar inför hösten i hur mycket pengar de olika skolorna får. Hänsyn tas till socioekonomisk faktor när pengarna fördelas, alltså hur välutbildade elevernas föräldrar är. Elever som kommer från hem med lågutbildade föräldrar tilldelas mer pengar. I den nya modellen har skolpolitikerna beslutat att även migrationsbakgrund, alltså om en elevs föräldrar kommer från ett annat land, ska få betydelse.

ANNONS

– Vidhögeskolan har knappt några elever med utländsk bakgrund så därför får vi inget migrationstillägg, säger Eva Berglund, rektor för klasserna 1-5.

Exakt hur mycket mindre pengar Vidhögeskolan får till hösten är inte fastställt. Det växlar med elevtalet men Eva Berglund tror att det kommer att handla om mellan 1,4 och 1,8 miljoner kronor. En annan siffra som har nämnts är två miljoner kronor.

– Det kommer inte att bli några uppsägningar och ingen elev mister några resurser, säger Eva Berglund.

Något de kommer att kunna spara in på är undervisningen i svenska som andraspråk. Där finns det inte längre något behov.

Men föräldraföreningen och föräldrarna lugnas inte av rektorns besked.

– Det är två lärare som har sagt att resurserna ska försvinna. Därför har vi tagit tag i frågan och vi ska prata med politikerna, säger Madeleine Nilsson.

De anser också att det skulle behövas en större förståelse hos alla lärare för hur barn i behov av särskilt stöd fungerar.

– Det går inte bara att säga till min son att han ska skärpa sig, säger Jennie Berg.

Föräldraföreningens styrelse har haft möte med Vidhögeskolans rektorer. De har blivit tillsagda att de måste ha förståelse för att andra skolor behöver pengarna bättre.

ANNONS

– Det pratas mycket om det här bland föräldrarna i Veddige. Vi är oroliga inför hösten och även lärarna har uttryckt oro för sin arbetssituation, säger Johanna Freiman.

Fakta: Resursfördelning

  • Resursfördelningen till grundskolan i Varbergs kommun består av ett basbelopp per elev samt en del som avser socioekonomisk faktor. Basbeloppet är beräknat utifrån den garanterade undervisningstiden samt beslutad timplan.
  • I basbeloppet ingår undervisning, särskilt stöd, fortbildning, administration, elevhälsa och material.
  • Utöver basbeloppet beräknas även en socioekonomisk faktor. Detta innebär att varje elev genererar ett basbelopp som fördelas till respektive skola utifrån elevantalet samt för vissa skolor tillägg för socioekonomisk faktor.
  • Av den totala resursfördelningsbudgeten i grundskolan för 2016 utgjorde socioekonomisk faktor 2,4 procent.
ANNONS