”Olämpligt att hänvisa till promenad på 153:an”

Vid den indragna hållplatsen Båtbergsvägen i Gödestad hänvisas resenärer till alternativa stopp. För att gå dit krävs en promenad på den hårt trafikerade 153:an. ”Olämpligt”, tycker Kenneth Johansson, Gödestadsbo.

ANNONS

Sedan 18 juni har Hallandstrafik dragit in två busshållplatser längs med väg 153. Det gäller Båtbergsvägen i Gödestad och Klastorp Smedja i Klastorp. Bakgrunden är en större studie om brister på vägarna 153 och 154 som gjorts av Trafikverket. De gamla hållplatserna saknade bussfickor och resenärerna klev rakt ner i diket.

Gödestadsbon Kenneth Johansson är nöjd med att den bristfälliga hållplatsen nu är borta.

Men att Hallandstrafiken hänvisar till en alternativ hållplats en promenadsträcka bort på den hårt trafikerade vägen anser han vara direkt olämplig.

– Man säger att man har dragit in hållplatsen för att man tänker på trafiksäkerheten, men om man bryr sig om den det så ska man inte hänvisa till Ljungstorpsvägen, säger han.

ANNONS

Hållplatserna man hänvisar till är både Gödestads kyrka och Ljungstorpsvägen. Den som känner till trakten vet att det går att ta sig till kyrkan på småvägar, men ska man gå till Ljungstorpsvägen är det 153:an i cirka 300 meter som gäller.

– Folk kör som dårar här. Knappt något följer hastighetsbegränsningen på 50 kilometer i timmen, det är en omkörningssträcka och ett smalt utrymme att gå på. Det känns inte tryggt, säger Kenneth Johansson.

Daniel Modiggård, trafikchef på Hallandstrafiken, menar att de helt enkelt hänvisar till närmsta hållplatser.

– Det finns flera sätt att ta sig till en busshållplats. Det förekommer att resenärer får skjuts med bil och då är det en bra upplysning så att resenären själv kan välja vilket alternativ som är det bästa, säger han.

Hållplatserna Gödestad kyrka och Ljungstorpsvägen planeras även att rustas upp med väderskydd till hösten.

Vägen är Trafikverkets ansvar och inom den större åtgärdsvalsstudien som avslutades förra året har flera brister uppmärksammats. Vad gäller kollektivtrafiken har man tittat på samtliga hållplatser och gjort en bedömning av hur säkra de är.

– I de här två fallen gjordes en bedömning för vad som var bäst för flest. I de här fallen var det så pass få påstigande ställt mot den stora kostnaden det skulle ha inneburit att rusta upp dem. Vi vill ha en hög standard på hållplatserna i hela länet, säger Daniel Modiggård.

ANNONS

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten

ANNONS