Nytt projekt kan peta ut Varbergstunneln

Ovissheten fortsätter. När regeringen gav Trafikverket i uppdrag att ta fram den nya transportplanen fanns inte Varbergstunneln med. Men ett annat projekt dök överraskande upp.

ANNONS
|

Regeringen har nu gett Trafikverket i uppdrag att upprätta ett förslag till en ny nationell transportplan. Egentligen var det sagt att direktivet skulle komma redan till det senaste årsskiftet men det har alltså blivit fyra månader försenat.

Den nya nationella transportplanen innehåller planering för åren 2018-2029 och information om hur pengarna ska fördelas. Vilka projekt inom vägar, järnvägar, sjöfart och luftfart som ska finnas med anges. Trafikverket har nu fram till sista augusti på sig att lägga pusslet utifrån regeringens önskemål. Sedan kommer regeringen att fatta beslut om ett år, någon gång mars-april 2018.

Regeringen har valt att öronmärka två objekt. Det ena är Ostlänken, en höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Kostnaden beräknas ligga på cirka 50 miljarder kronor och blir ett av de största infrastrukturprojekten i landet.

ANNONS

– Det andra objektet var en nyhet för oss. En höghastighetsjärnväg mellan Hässleholm och Lund. Om det var trångt att få med alla projekt tidigare så kommer det att bli ännu trängre nu, säger Håkan Wennerström, regiondirektör Trafikverket.

Den totala budgeten ligger på cirka 622 miljarder kronor, hälften ska gå till investeringar och resten till drift och underhåll bland annat.

Varbergstunneln fanns inte med i direktivet och det var heller inte förväntat. Om regeringens önskemål om höghastighetsjärnvägarna kommer att påverka dubbelspårsutbyggnaden och tunnelbygget är för tidigt att säga, enligt Wennerström.

Även om Trafikverket tar med Varbergstunneln i sin plan är det sedan regeringen som har sista ordet.

– Regeringar har ändrat på Trafikverkets förslag tidigare, säger han.

Kommunstyrelsens ordförande Ann-Charlotte Stenkil (M) känner stor tilltro till att Trafikverket tar med Varbergstunneln.

– Vi har lagt ner mycket energi för att få till medfinansieringsavtalet och hade ett möte förra veckan med Trafikverket bland andra. Även om de inte kan lova något så är de helt inne på att den felande länken som vi står för måste på plats, säger hon.

I väntan på att det definitiva beskedet om Varbergstunneln kommer fortskrider arbetet som om det redan vore klart. Hamnflytten planeras och ett planprogram tas fram för Västerport. Studiebesök görs i Helsingborg och Norrköping för att få tips från liknande projekt.

ANNONS

– Nu blir det viktigt att uppvakta och lobba mot regeringen, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Tidslinje

ANNONS