Pionjär. Rickard Eriksson grundade nätmötesplatsen Lunarstorm, som i mitten av 00-talet hade lika många medlemmar som Bilddagboken har i dag. I dag utvecklar han nya webbidéer i företaget SciPark.
Pionjär. Rickard Eriksson grundade nätmötesplatsen Lunarstorm, som i mitten av 00-talet hade lika många medlemmar som Bilddagboken har i dag. I dag utvecklar han nya webbidéer i företaget SciPark.

När Lunarstorm var internet

När 1999 blev 2000 stängde de flesta av datorn av rädsla för ”millenniebuggen”. Inte Rickard Eriksson. På tolvslaget lanserade han Lunarstorm, den första stora nätmötesplatsen.

ANNONS
|

För tio år sedan var communityn Lunarstorm synonymt med internet för ungdomar mellan 12 och 24 år. Det är ingen överdrift att säga att Lunar satte Varberg på it-kartan, flera år före den sociala medier-boom som kommit att förändra nätvanorna även för vuxna.

–  Den revolution som min generation ser i Facebook och Twitter i dag hände redan för tio år sedan, säger Lunarstormgrundaren Rickard Eriksson.

Men egentligen började sagan redan några år tidigare, 1996 med föregångaren Stajlplejs. Under 1980-talet höll Rickard Eriksson på med så kallade bbs:er – elektroniska anslagstavlor där unga datornördar ”mest diskuterade Star Trek och datorer”, som han själv uttrycker det.

ANNONS

–  Det var ganska höga trösklar för vanligt folk att ta sig in. Jag tänkte att man skulle kunna bredda det, ta bort alla datoruttryck och allt som gjorde det krångligt…

1996, då de första privatabonnemangen började dyka upp, startade han communityn Stajlplejs och redan från start visade det sig att även tjejer hittade dit.

– Att ha en sajt -96 med könsfördelningen 50/50 var ganska ovanligt, säger Rickard Eriksson.

Stajlplejs blev mer och mer populärt och det kunde dröja en halvtimme för användarna bara att ta sig in på sidan, eftersom serverkraften helt enkelt inte klarade av det stora intresset.

– Det skulle ingen ha accepterat i dag. Men att de var beredda att vänta visade också att det fanns något viktigt därinne, som var unikt och inte gick att hitta någon annanstans.

Communityn drevs som ett hobbyprojekt, vid sidan av anställningen på Intrasystem. Han lärde sig det nödvändigaste inom programmering, formgivning och marknadsföring men Rickard Eriksson fick fler och fler idéer som han inte hade tid att förverkliga.

– Jag behövde fler servrar och hjälp med att förverkliga idéerna, säger han.

– 1999 kom jag till ett vägskäl. Skulle jag lägga ner eller göra om Stajlplejs till ett företag? Jag bad min arbetsgivare att vi skulle skita i allt annat och bara satsa på Stajlplejs.

ANNONS

Intrasystem nappade och företaget Lunarworks startades. Den nya sajten Lunarstorm, som både till form och innehåll behöll det mesta från Stajlplejs, uppkallades efter Rickard Erikssons flickväns (och nuvarande sambos) nätalias och lanserades exakt på tolvslaget vid millennieskiftet.

– Jag satt där själv och tryckte på knappen klockan tolv. Det är mitt livs tråkigaste och samtidigt roligaste nyårsafton.

43 000 användare blev snabbt fler och efter ett år var medlemssiffrorna uppe i 700 000 svenska ungdomar. Sajten hade däremot inga intäkter och möjligheterna att locka investerare minskade rejält i samband med ”dotcom-kraschen”, liksom annonsmarknaden på nätet när luften gick ur it-bubblan.

– Vi kom till ett läge hösten 2002 när pengarna tog slut. Vi hade fortfarande inte övertygat reklambranschen om vår förträfflighet och vågade inte heller lansera en betaltjänst. Det var bara frågan om en vecka innan bolaget skulle göra konkurs, säger Rickard Eriksson.

Eftersom internetsajter hittills hade varit finansierade med riskkapital hade användarna lärt sig att det som fanns på nätet var gratis. Få trodde att någon skulle vara beredd att betala men det ekonomiska läget ledde till att Lunar trots allt startade plustjänsten Lunarstorm Pro, som gav användarna fler möjligheter mot en mindre summa per månad.

– Det visade sig att vi hade haft helt fel i vår analys och efter tre veckor hade vi 100 000 månadsprenumeranter. Vi var lönsamma, och till slut lossnade även annonsförsäljningen.

ANNONS

Som mest hade Lunarstorm 1,2 miljoner medlemmar – 80 procent av alla svenskar mellan 12 och 24 år – och 2006 tillbringade ungdomar i snitt 56 minuter per dag på sajten. Samma år ville en av majoritetsägarna, CLS Holdings som redan ägde runt hälften, köpa resten av aktierna och värderade företaget till 350 miljoner kronor.

Rickard hade andra idéer som han ville prova och hösten 2006 slutade han på Lunarstorm. Många av de 44 anställda som företaget hade i Varberg följde efter men fortfarande sitter ett par stycken i Varberg som jobbar med sajten.

– I princip varenda en har haft bra karriärer sedan dess. Lunarstorm har varit en bra fjäder i hatten, säger Rickard.

Lunarstorm ägs nu av Wyatt Media Group som även står bakom Bilddagboken.com – den community som i dag är i särklass störst bland ungdomar. Lunars popularitet har däremot dalat de senaste åren, från drygt 500 000 unika besökare sista veckan 2007 till en bit över 100 000 samma vecka 2009 (enligt KIA-index).

Men det finns planer på att ta tillbaka målgruppen. Just nu utvecklar Varbergsföretaget Emya ett helt nytt Lunarstorm – från grunden.

ANNONS