Miljonsmäll för Hallandstrafiken

Så stor blir notan efter tågolyckan.

ANNONS
|

Slutnotan för tågolyckan lär landa på närmare sex miljoner kronor för Hallandstrafiken.

– Men det värsta är attatt det skadar vårt förtroende, säger vd Andreas Almquist.

Det var natten till den 25 april som ett godståg spårade ur i Varberg. Det blev kaos och mängder av tåg fick ställas in.

Olyckan drabbade tågtrafiken till och från Varberg i cirka en och en halv vecka. Nu kan Hallandstrafiken sammanställa notan – och den blir rejält kännbar.

– I dagsläget är prognosen en miljon kronor i ersättningskrav, men det kommer in löpande krav så det kan bli något mer. Troligtvis ett par hundratusen till, säger Hallandstrafikens vd Andreas Almquist.

ANNONS

Under tiden förlorade Hallandstrafiken också intäkter för inställda avgångar, den notan landar på cirka 2 miljoner kronor.

Och som tredje tunga post finns utgifterna för ersättningstrafiken som fick kallas in – totalt 2,5 miljoner kronor

Det gör att slutsumman för Hallandstrafiken kommer bli runt 6 miljoner.

– Det går inte hitta något liknande i närtid för vår del. Det är extraordinärt, en unik händelse, säger Andreas Almquist om omfattningen.

Han nämner stormar och strejker men då har man i förväg kunnat informera tågresenärer om begränsad trafik.

Han menar att den ekonomiska smällen är kännbar och kommer påverka Hallandstrafiken.

– En krass jämförelse, det är ungefär lika mycket pengar som vi tänkt satsa på trafiksatsningar för hela nästa år. Men jag tror att vi kan hantera det i vår budget, säger Andreas Almquist.

Men det är trots allt inte det ekonomiska läget som bekymrar honom mest. Hallandstrafiken har fått utstå hård kritik hur man hanterade olyckan. Framför allt var det informationen som brast.

– Långsiktigt skadar det här förtroendet för tågtrafiken. Vi inledde året med tre väldigt bra månader men det här slår undan fötterna för oss efter allt jobb vi lagt ner.

Hur tycker du att ni hanterade informationen kring trafikläget?

ANNONS

– Det är ett område som vi måste förbättra. Det är ett branschproblem för hela kollektivtrafiken i Sverige. Gång efter annan är det för knapphändig information, säger han.

Varför misslyckas ni då?

– Det är ett strukturellt fel och det känner vi till nu. Det är mängder av data som skickas och där måste vi in och hitta nya vägar, de är inte tillräckligt snabba.

– Reseplaneraren uppdaterades inte och då fick vi lägga upp information i löptext på hemsidan. Men då utnyttjar vi inte systemet vi sitter på.

Kundvärdar skulle ha rest med de första ersättningsbussarna men då de inte dök upp försvann även den servicen.

Mycket gick fel och även en vecka efter olyckan var många resenärer upprörda över informationen.

– Här och nu är de här den här punkten högst upp på agendan. Det gäller att rigga arbetet framåt. Jag är övertygad om att vi kommer hantera det bättre nästa gång, det måste vi, säger Andreas Almquist.

ANNONS