Soldäck, badbrygga och hopptorn kommer att anläggas vid Fästningspiren är tanken. Planen har funnits i flera år, första gången 2011, men anläggandet har ifrågasatts när prislappen blev högre än beräknat. I februari beslutade kommunfullmäktige att gå vidare med Fästningsbadet och den tillhörande pirförstärkningen. Sammanlagt blev det 46 ja-röster och 15 nej-röster. Många ansåg att Varbergs kommun redan hade lagt ut så mycket pengar på ärendet att det vore slöseri att inte gå vidare.
Förra veckan beslutade hamn- och gatunämnden att tilldela Svevia AB arbetet.
– Det var en väldig lättnad att vi fick in ett anbud som ligger innanför budget eftersom det stora frågetecknet var om vi budgeterat rätt, säger Tobias Carlsson (L), ordförande i hamn- och gatunämnden.
Som det ser ut nu kommer prislappen att hamna på 28,5 miljon kronor. Sparbanksstiftelsen kommer att stå för drygt halva beloppet.
– Det ska bli spännande, nu är vi på gång, säger Anders Wiberg, projektledare hamn- och gatuförvaltningen.
Avtalet kommer att undertecknas på fredag. Svevia AB som har fått uppdraget är en avknoppning av Vägverkets produktionsavdelning. De är, enligt Tobias Carlsson, vana vid att göra den här typen av anläggningar och har gjort ett seriöst intryck. Redan nästa vecka kan de köra igång arbetet.
Piren där Fästningsbadet ska anläggas måste förstärkas. Det har varit lite olika bud kring de geotekniska behoven. En instabilitet i piren upptäcktes när pirhuvudet skulle repareras.
– Kommunfullmäktige har budgeterat elva miljoner kronor för detta arbete men det ser ut som att det kommer att kosta mindre, säger Tobias Carlsson.
Arbetet i vattnet med pålning och grundläggning mot piren är endast tillåtet från november till mars.
– Får vi en mild och relativt vindfri vinter vore det bra. Annars är det inte säkert att tidsschemat håller.
Badanläggningen ärefterlängtad av många och förhoppningen är att den ytterligare ska sätta Varberg på kartan som ett attraktivt turistmål. Utformningen och konstruktionen är unik, enligt kommunen. Det kan innebära svårigheter för entreprenören.
– Den är ytmässigt stor och har en speciell design. Att det måste till pålning över vatten gör det extra utmanande, säger Anders Wiberg.