Mejeritrafiken drabbas hårt

Arla och Varbergsåkeriet Lotab drabbas om färjelinjen mellan Varberg och Grenå läggs ner. – Vi är jättenöjda som det fungerar nu och jag hoppas verkligen att färjan blir kvar i Varberg, säger Michael Carlsson på Arla Logistics.

|

I lördagens HN sa Sveriges Åkeriföretag att en nedläggning av färjetrafiken inte skulle drabba några svenska åkare i någon större omfattning. Det är fel. Varbergsåkeriet Lotab hade över 3000 överfarter med färjelinjen förra året.

Färjelinjen över Kattegatt är central för Arla. Vassle från mejerierna i Kalmar och Götene skickas till Arlas anläggning i Videbaek på västra Jylland, där den förädlas. På samma sätt skickas råvaror från Danmark till Arlas mjölkpulveranläggning i Vimmerby.

På den danska sidan sköts vägtransporten av ett danskt åkeri. På den svenska sidan sköts trafiken av Lotab. Långtradarna åker inte med färjan, utan tankarna hanteras av Stena Lines personal och plockas upp av lastbilschaufförer i Grenå och Varberg.

–Med tanke på de orter vi trafikerar i Sverige är Varberg det absolut optimala stället att färja över. Det finns ju Danmarkstrafik från Göteborg också och kommer kanske finnas i Halmstad –men Varberg är det perfekta läget för oss. Det här är en stor och viktig trafik för oss, säger Michael Carlsson på Arla Logistics Sverige i Göteborg.

–Skulle färjan försvinna från Varberg innebär det merkostnader för oss och det blir en större påverkan på miljön också.

Michael Carlsson säger att man räknar med en ökning av transporterna över Kattegatt i år och att man kommer landa på 4000 i stället för 3000 överfarter.

Anders Ivarsson som äger och driver Lotab berättar att trafiken över Kattegatt sysselsätter 25 anställda.

–Det är två tredjedelar av vår verksamhet.

En flytt av linjen till Halmstad skulle inte hjälpa hans företag.

–Färjan gick ju från Halmstad under en tid förra året, när den vanliga färjan låg på varv. Det blev fler kilometer per tur och därmed svårare att få ihop vår planering. Och vi vill köra så korta sträckor som möjligt för att spara på miljön. Logistiken faller om den ska gå därifrån, säger Anders Ivarsson.