Med tunneln blir inget sig likt

Det är 33 år sedan vi Varbergsbor började höra talas om tunneln. Nu börjar det hända saker kring Varbergs största byggnadsprojekt sedan fästningen restes.

ANNONS

Ett gigantiskt kaos är att vänta. Men det finns möjligheter att anpassa sig till den nya verkligheten.

Västra Vallgatan blir sig inte lik. I fem år kommer det vara omöjligt att köra från norr till söder på Västra Vall, det som varit en av Västsveriges mest trafikerade stadsgator. Det kanske blir så att vi vänjer oss vid friden och vill ha det så även när bygget är klart.

Många oroar sig. Det finns butiker som lever på att det är rörelse kring verksamheterna på Västra Vallgatan. 300 nya arbetare kommer att ha behov av att äta, handla och klippa sig i verksamheterna på andra sidan gatan.

ANNONS

– Vi planerar att öppna för trafik 2024. Sedan tar det tid att röja bort allting. Vi kommer att ha avstängt under hela byggtiden, säger Katarina Yngvesson, Trafikverkets informatör i projektet.

Avstängningen under byggandet av tågtunneln stänger av en bit upp mot Birger Svenssons väg.

– De frågor vi får in nu handlar mycket om parkeringsplatser och hur folk ska ta sig fram.

För att öka tillgängligheten till spårområdet, kommer det att byggas träbroar över själva byggarbetsplatsen.

– Exakt var vet vi inte, men vi ska hitta smarta lösningar så att man kan ta sig över till stationen. Vi får se var det strömmar mest folk. Vi ska ha fokus på att gående och cyklister kan ta sig fram. Bilarna får nog vänja sig vid att köra andra vägar. Men det gäller att ta god tid på sig, säger Yngvesson.

Redan nu har gatan stängts av vid Järnvägsparken. Förarbetet med ledningar pågår fram till höst. Sedan planeras Västra Vallgatan inte att öppnas igen.

I december börjar tunnelbygget på allvar. En av de första arbetena neråt är servicetunneln som anläggs vid taxistationens nuvarande vägslinga.

– Vi måste fälla enstaka träd. De andra träden fälls senare. Kan vi spara något så är det positivt, säger Katarina Yngvesson.

ANNONS

Företaget Implenia har erfarenhet av stora byggen. Gotthardbastunneln genom Alperna är ett 57 kilometer långt projekt som blev klart 2016.

Eftersom området kring stationen blir en arbetsplats, kommer det att byggas provisoriska broar till spårområdet. Tågen kommer alltså att gå under hela byggperioden.

När vi står i järnvägskiosken hörs borrljuden redan skaka om golvet. Det provborras för att mäta påverkan på det gamla stationshuset.

Trafikverket planerar att öppna så kallade titthål för att kunna se hur arbetet utvecklar sig. Exakt hur det ska se ut är inte klart.

Det kommer att bli mycket massor som hämtas ur tunnelhålet. Trafikverket beräknar mängden till 1,5 miljoner kubik jord- och bergmassor, som fraktas bort till deponiplatser. Allt material kommer i sin tur att användas när det byggs vägar och bullervallar. En vanlig lastbil fraktar omkring åtta kubik sprängd sten. Då förstår ni att åkerierna har en del att göra framöver. Masstransporterna beräknas starta vid årsskiftet.

Tycker ni att det är jobbigt i trafiken? Det har faktiskt inte börjat.

Texten har tidigare publicerats i Varbergsposten

Tunnelns längd: 3,1 kilometer.

Nya dubbelspårets längd: (Getteröns naturreservat till Hamra): 6,7 kilometer.

Byggare: Implenia Sverige AB (schweizisk bolag med säte i Dietlikon).

Tidigare projekt: Gotthardbastunneln (57 km), Malmötunneln, ”Getingmidjan” i Stockholm, citybynan vid Odenplan.

Årtal vi minns: 1986 börjar tunneln utredas. 2001 beslutar Banverket att gå på tunnelalternativet. 2013 beslutade regeringen att tillåta tunneln. 2016 avslutades järnvägsplanen. 2019 byggstart i december. 2024 körs de första tågen i den nya tunneln.

ANNONS