Förfallna. Lokstallarna ägs av Stig Karlsson genom hans bolag Bilaktiebolaget Helge Karlsson. Bild: Annika Karlbom
Förfallna. Lokstallarna ägs av Stig Karlsson genom hans bolag Bilaktiebolaget Helge Karlsson. Bild: Annika Karlbom

Lokstallarna står kvar ett varv till

Kommunens försök att få bort lokstallarna stoppas än en gång av länsstyrelsen. – Jag ser fram emot den dagen som Trafikverket hör av sig och det blir ordning på det här. Jag vill ha en sakkunnig vettig människa framför mig att förhandla med, och det har inte kommunen, säger ägaren.

ANNONS
|

Lokstallarnas usla skick kan inte gå någon tågresenär förbi. Eftersom dubbelspåret ska dras fram i närheten har tegelfastigheten ingen framtid. Att renovera kåken skulle vara det samma som att kasta pengarna i sjön.

Det är ägaren Stig Karlsson väl medveten om. Han vill sälja fastigheten till Trafikverket. Men Trafikverket kan och vill inte köpa innan det finns en fastslagen järnvägsplan för Varbergstunneln. I väntan på den förfaller huset.

Stig Karlsson har faktiskt sökt rivningslov, men han har inte lämnat in alla de papper som kommunen kräver. Kommunen har å sin sida försökt driva på en rivning genom att döma ut vite om 100 000 kronor till Stig Karlsson.

ANNONS

Stig Karlsson överklagade ett vite om saken redan för fyra år sedan. Länsstyrelsen gav honom rätt och slog den gången fast att det var Äldre plan- och bygglagen som gällde i ärendet. Kommunens beslut vilade på fel lagstiftning.

Året därpå tog kommunen ett nytt beslut om vite. Stig Karlsson överklagade igen och även den här gången har länsstyrelsen givit honom rätt.

–Den som fattar beslutet måste motivera varför man kommit fram till en viss utgång, och någon sådan motivering finns inte i kommunens beslut. Det uppfyller alltså inte kraven enligt Förvaltningslagen och därför skickar vi tillbaka det, förklarar länsjurist Robert Bärwald länsstyrelsens beslut.

Stadsbyggnadskontoret och byggnadsnämnden gör fel i det här ärendet en gång till. Varför reder ni inte ut juridiken ordentligt?

–Generellt kan man säga att juridik kring vitesförelägganden är snårig, säger stadsarkitekt Maria Söderlund.

–Vi får titta närmare på det här och kanske ta en jurist till hjälp och fundera på om vi ska överklaga länsstyrelsens beslut. Eller börja om från början igen.

Har stadsbyggnadskontoret den juridiska kompetens som krävs?

–Ja. Vi har ramavtal med jurister så det vi inte kan själva tar vi hjälp till.

Stig Karlsson säger att han egentligen hade tänkt börja riva huset nu i sommar men att det kommit annat emellan. Helst av allt vill han sälja fastigheten till Trafikverket så snart som möjligt.

ANNONS

–Jag är inte motsträvig. Bara det kommer en vettig människa och förhandlar så säljer jag.

ANNONS