Kräver besked om ny bro till Getterön

Det blir svårt att få plats med ledningar när den nya Getteröbron ska byggas i samband med bygget av Varbergstunneln. Vivab väntar fortfarande på besked om hur bron ska se ut.

ANNONS
|

Getteröbron måste byggas om för att göra plats åt de nya spåren som ska leda fram mot den nya järnvägsstationen.När den nya järnvägsplanen var ute på granskning under våren har Vivab, som ansvarar för kommunalt vatten och avlopp, krävt besked om hur Getteröbron ska se ut. Problemet är att det kommer att bli svårt att få plats med ledningar.

– Det är knepigt att få plats. Det är väldigt många ledningar, dels ledningar som redan ligger där och sedan är det fler som ska ner. Det hade varit bra att få besked om hur bron ska se ut så att vi kan börja, säger Sofia Haargaard, planeringsingenjör på Vivab.

ANNONS

Enligt henne har projekteringen redan satt igång i samarbete med Trafikverket, kommunen och Varberg Energi, som ska lägga fjärrvärme i området. Men Vivab:s ledningsarbete kommer troligtvis att utföras på entreprenad av Trafikverket.

Nästa vecka ska Trafikverket och kommunen ha ett möte om Getteröbrons utformning.

– Det är någonting som vi ska landa i med kommunen. Vi vet inte vad kommunen vill ha för bro. Det kanske vi kan landa i nästa vecka, men det är inte något som måste bli klart nästa vecka. Det kan även bli klart under sommaren eller i höst, säger Trafikverkets projektledare Andreas Gustafsson.

Men är det inte lite bråttom om Vivab ska kunna börja planera för att dra ledningar?

– Jo, absolut och det har vi en dialog om med alla parter. Vi håller vår tidsplan så det är inga konstigheter.

Kommunens projektledare Jan Bengtsson på samhällsutvecklingskontoret säger attTrafikverket mest ser tillatt säkra utrymmet för järnvägen, men att det är viktigt för kommunen att helhetslösningen blir bra.

– Det finns en viljeinriktning från kommunens sida att skapa en flexibel lösning för bron med någon form av väg eller cykelbana under bron. Vi behöver komma överens med Trafikverket om detta, säger han.

ANNONS

Den här lösningen tycker Sofia Haargaard på Vivab också skulle fungera bra.

– Det ser vi som den bästa lösningen. Vi ska ändå under med ledningar och det finns redan ledningar där också. Det är bättre att de går under en väg än under en murvall till exempel. Då kommer vi lättare åt dem sedan om det skulle behövas, säger hon.

Fakta: Nya Getteröbron

När Västkustbanan får dubbelspår genom Varberg ska stationen flyttas till ett läge norr om den nuvarande stationsbyggnaden med plattformar nedsänkta i ett tråg.

Direkt söder om plattformarna ska tråget övergå i en tunnel, den så kallade Varbergstunneln.

För att den nya järnvägsanläggningen ska inrymmas under Getteröbron måste bron göras längre och högre.

Det nya broläget kommer att placeras söder om befintlig Getteröbro. Brons nya placering kommer inte att påverka anslutningen mot Lassabackarondellen. Smärre justeringar av infarten till handelsområdet kan bli aktuella.

ANNONS