Kommunens tunnelnota kan stiga med 100 miljoner

De 290 miljonerna räcker kanske inte. Nu flaggar kommunalrådet Ann-Charlotte Stenkil (M) för att kommunen kan behöva betala ytterligare 100 miljoner för att tunneln ska bli byggd.

ANNONS
|

Avtalet med Trafikverket säger att kommunen ska betala 290 miljoner kronor i 2009 års kostnadsläge för Varbergstunneln. Region Halland ska betala 210 miljoner kronor. Totalkostnaden för tunneln var fram till för drygt nio månader sedan beräknad till 2,9 miljarder, i 2009 års kostnadsläge.

Men måndagen den 29 februari i år berättade Trafikverket att man gjort en ny kostnadsberäkning –3,9 miljarder var den nya beräknade notan. Anledningen var ökade miljö- och säkerhetskrav.

Där och då sa Trafikverket inget om att denna nya beräkning skulle påverka kommunens insats. Tvärtom var beskedet att kravet på kommunens och regionens medfinansiering om 290 respektive 210 miljoner stod fast.

ANNONS

Men nu är beskedet ett annat. Vid fullmäktigemötet i går kväll berättade Ann-Charlotte Stenkil om kommunledningens ansträngningar att försäkra sig om att projektet kommer med i Trafikverkets nya nationella transportplan för 2018-2029.

–Vi har haft möten med Trafikverket och de har under dessa träffar pratat om möjligheten att öka vår medfinansiering. Det ökar chanserna att komma med i nationell plan om vi höjer medfinansieringen. De kan inte ge några löften men chanserna att komma med ökar, säger hon.

Fullmäktige kommer att få ett förslag om ökade anslag till projektet i början på nästa år. Som läget är nu kommer det bli ett förslag om att skjuta till ytterligare 100 miljoner kronor –det vill säga att kommunens bidrag fortsatt blir tio procent.

Från Trafikverkets sida vill man också se en ökad finansiering från Region Halland och Ann-Charlotte Stenkil och oppositionsrådet Jana Nilsson (S) vill att regionen går med på det.

Tunnelmotståndarna har varnat för detta. Hur ser du på att kommunen nu kan behöva betala mer pengar till projektet?

–Det känns naturligtvis ganska tufft att vi sitter i den här situationen. Det hade vi inte räknat med, säger Jana Nilsson.

–Hundra miljoner är väldigt mycket pengar i en engångssumma, men samtidigt står inte Varberg och faller med det, säger Jana Nilsson.

ANNONS

–Jag blev överraskad av Trafikverkets besked från i våras om att det inte skulle ställas något krav på ökad medfinansiering. Att det kommit upp nu i vinter förvånar mig inte, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Att kommunen skulle låta bli att skicka in mer pengar i projektet ser varken Stenkil eller Nilsson som något alternativ.

Strax innan Stenkil informerade om detta blev motionen från Björn Lindström (SD) om att säga upp alla avtal om tunneln med Trafikverket nedröstad. Björn Lindström håll ett långt anförande om sådant som han hävdar är olösliga problem med tunneln. Han fick kraftiga mothugg av bland andra Jana Nilsson och Martin Bagge (MP).

Under Lindströms sista inlägg i debatten kom en oväntad vänding när han sa "jag har inte sagt att man ska lägga ner projektet" –vilket ju var själva innebörden av hans förslag.

Fullmäktiges ordförande Gösta Bergenheim:

–Du säger att du inte vill lägga ner projektet men det är ju det du föreslår. Om vi antar motionen så tar vi initiativ till ett avslut och då har vi inget projekt längre.

–Jag ändrar mig där, sa Björn Lindström då.

–Ja men vi måste hantera motionen som den ligger nu. Då får du skriva en ny motion, sa Gösta Bergenheim.

ANNONS

Björn Lindström röstade sedan på sin motion.

Läs mer om nationell plan här:

ANNONS