Järnvägsplanen är ute för granskning

Södra tunnelmynningen är flyttad och bullervallarna i söder är förlängda. Det är några av justeringarna som finns i den nya järnvägsplanen, som man nu kan tycka till om.

ANNONS
|

Det är Trafikverket som står bakom järnvägsplanen, som finns ute för granskning på Komedianten sedan i måndags. Järnvägsplanen innehåller detaljer som rör själva dubbelspåret eller på något sätt har en direkt koppling till det. Det handlar om allt från järnvägens lokalisering och utformning till tekniska förutsättningar samt miljö- och hälsoaspekter.

Arbetet med järnvägsplanen har pågått sedan 2014. Då presenterades det första förslaget. Det har varit inte på samråd och Trafikverket har samlat in synpunkter, bland annat genom att anordna informationsträffar.

En del synpunkter har resulterat i justeringar av det ursprungliga förslaget. Ett exempel är järnvägskorsningen vid Vareborg. Trafikverket har tidigare haft två alternativ för utformningen av den nya korsningen. Det ena var att bygga en cirka åtta meter hög vägbro, och det andra var att gräva en vägport som går som djupast cirka fyra meter ner i marken. De boende förespråkade en vägport och tog fram ett eget förslag med en ny placering. Det förslaget har Trafikverket tagit med i den nuvarande järnvägsplanen.

ANNONS

En annan justering som har gjorts är att tvärtunnlarna, de som binder ihop järnvägstunneln och servicetunneln, ligger tätare än i ursprungsförslaget. Dessutom är servicetunnelns södra mynning flyttad.

– Den kommer inte upp vid hundklubben som det var sagt tidigare utan båda tunnlarna kommer upp på samma plats, säger Johanna Gerremo, plansamordnare för projektet på Trafikverket.

Som HN berättade den 1 mars kommer kostnaden för hela projektet att högre än man sa från början - 3,9 miljarder i stället för 2,9 miljarder - och orsaken är bland annat det högre antalet tvärtunnlar.

Alla detaljer gällande sådant som rör stadsbilden och dess förändring finns i kommunens detaljplaner. Parallellt med samrådet för järnvägsplanen har även samrådet för dessa pågått. Även dessa finns ute för granskning på Komedianten parallellt med järnvägsplanen.

Utställningen för järnvägsplanen pågår till och med den 28 april. Fram tills dess kan man höra av sig till Trafikverket med synpunkter. Vill man tycka till om kommunens detaljplaner har man fram till den 27 maj på sig.

Under tiden som utställningen pågår kommer Trafikverket och kommunen att anordna tre informationsträffar för allmänheten. Träffarna äger rum på Komedianten den 6, 12 och 20 april.

Några av justeringarna som har gjorts i det ursprungliga förslaget för järnvägsplanen:

Tvärtunnlarna mellan järnvägstunneln och servicetunneln ligger tätare (300 meters mellanrum i stället för 500 meter).

Servicetunnelns mynning i söder är flyttad till samma plats som järnvägstunneln.

Där Österleden möter Vallinsvägen ska det byggas en cirkulationsplats.

Bullervallarna är förlängda i söder, efter önskemål från boende.

Järnvägskorsningen vid Vareborg ska bli en vägport.

ANNONS