Ida Mennerholm Vastersson, uppvuxen i Väröbacka och numera boende i Gödestad, driver företaget Fröken Disa som gör boostande, handskrivna posters. Hon är även hjärnan bakom webbaserade Brudmarknaden.
Ida Mennerholm Vastersson, uppvuxen i Väröbacka och numera boende i Gödestad, driver företaget Fröken Disa som gör boostande, handskrivna posters. Hon är även hjärnan bakom webbaserade Brudmarknaden. Bild: Mia Ohlson / Privat

Ida startade kvinnlig marknad på nätet

I helgen är det dags för tredje upplagan av nätbaserade Brudmarknaden. Bakom idén står varbergaren Ida Mennerholm Vastersson.

ANNONS

Vad är Brudmarknaden?

– Det är en onlinemarknad med kvinnliga småföretagare och minikreatörer. Vi vill samla alla på ett och samma ställe för att vi tror att vi blir starkare tillsammans.

Vilka slags företag får vara med?

– Alla kvinnor som vill får vara med, det spelar inte så stor roll vad man gör. Vissa säljer produkter, andra säljer tjänster. Så länge man bedriver en laglig verksamhet är man välkommen.

Hur funkar det?

– Alla kan ställa ut gratis på fredag, lördag och söndag genom att hashtagga sina produktbilder på Instagram med #brudmarknaden. Då dyker det upp under flödet för hashtaggen. Vi brukar säga att det är vårt marknadstorg. Om man vill kan man även betala 50 kronor för att anmäla sig och synas även på vår hemsida, men nu är anmälan stängd för den här omgången.

ANNONS

Hur föddes idén?

– Den bara kom kan man säga. Det började med att jag ville ställa ut med mitt företag Fröken Disa på fysiska marknader här i Varberg, men det var fullt. Jag fick tipset att samla egna kreatörer och slå ihop något själva. Det lät ju kul, men de flesta jag känner bor runt om i hela Sverige så det var svårt att få ihop rent fysiskt. Det råkade också sammanfalla med Internationella kvinnodagen och så blev det en webbaserad Brudmarknaden tillsammans med min cyberkollega Karin Boström i Stockholm.

Vad är Fröken Disa?

– Det är mitt företag som jag startade i mars 2016. Det började med fokus på konsultuppdrag inom grafisk formgivning och content marketing, att skapa innehåll för sociala medier. Sedan föddes idén att göra handtecknade posters med peppande och boostande budskap. Det kom till i en tid när jag själv hade det jobbigt, och behövde peppen. Jag insåg att fler också kunde ha nytta av det.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten.

ANNONS