Störande krog. Hyresgästerna i fastigheten på Prästgatan har påverkats av restaurangens höga ljudnivå. Sen man stängde kvällstid har klagomålen dock upphört, hävdar fastighetsägaren Ullsaxen,
Störande krog. Hyresgästerna i fastigheten på Prästgatan har påverkats av restaurangens höga ljudnivå. Sen man stängde kvällstid har klagomålen dock upphört, hävdar fastighetsägaren Ullsaxen,

Högljudda kvällar på restaurang i centrum

Restaurangen Husman 13 öppnade på Prästgatan för ett drygt år sedan. För övriga hyresgäster har det inneburit sömnlösa kvällar och höga ljudnivåer. Nu ska hyresvärden se över avtalet.

ANNONS
|

– Det har varit fruktansvärt störande ända sedan de flyttade in. Jag har inte kunnat sova på kvällarna, säger en hyresgäst.

Fastigheten i centrala Varberg innehåller både privata hyreslägenheter och affärsverksamheter, bland annat den omnämnda restaurangen. Avtalet mellan hyresvärden och restaurangägaren avser en lunchverksamhet. Ändå har flera av hyresgästerna märkt av aktiviteter på kvällarna som skapar oväsen. Restaurangen har varit öppen på sin hemsida och i sociala medier om att det är öppet kvällstid.

– Vi har fått in massor av olika beskrivningar från hyresgäster om oljud, säger Madeleine Toftin, tillförordnad vd på Ullsaxen som är hyresvärd för fastigheten.

ANNONS

Hyresgäster HN har talat med säger att byggnaden är lyhörd. Något som Madeleine Toftin bestämt förnekar. I stället är det krogägaren som brustit i sitt avtal genom att göra förändringar i lokalen som att ha öppet kvällstid.

– Lokalen har använts som lunchrestaurang i över 30 år och det har aldrig funnits klagomål på oljud eller liknande, hävdar hon.

De hyresgäster som påverkats av restaurangens aktiviteter har fått ekonomisk kompensation för detta. Hyresvärden poängterar att det är omständigheter som de boende inte ska behöva leva med.

– Vi har skyldigheter mot våra bostadsgäster. Om de blir störda så måste vi kompensera det, säger Madeleine Toftin.

Hon hoppas att de tillsammans med restaurangen och övriga hyresgäster ska hitta ett annat alternativ till den nuvarande situationen. Efter att Ullsaxen fått information om att restaurangen brutit mot avtalet har de inlett en dialog med sin hyresgäst. Förhoppningen är att man ska kunna utreda situationen och hitta ett alternativ till hur det ser ut i nuläget.

– Är det andra insatser vi kan göra, som att hjälpa till att dämpa ljud, så får vi vara kreativa och skapa en lösning, säger hon.

Mattias Svensson är delägare i restaurangen. Han säger att de arbetar med att skapa en dialog med de boende och hyresvärden.

ANNONS

– Vi försöker komma överens och det är lokalen som är problemet, menar han. Vi försöker titta på hur vi kan åtgärda det här, säger han.

ANNONS