Bäring har lyckats där andra fallerat

Skolorna i Varberg gav upp, BUP stod maktlösa och två internatskolor har inte klarat av att hantera honom. Nu har Bäring tagit sig an Oscar och pappan är försiktigt positiv.

ANNONS
|

HN skrev för tre år sedan om en pojke som vi kallade för Oscar. Han har flera neuropsykiatriska diagnoser, bland andra autism och grav adhd. Föräldrarna anmälde skolan till Skolinspektionen eftersom de ansåg att Oscar inte fick den utbildning och det stöd han hade rätt till.

Skolinspektionen kritiserade skolan men det ledde inte till någon förbättring. Oscar är i dag tretton år och ska gå i sjuan. När han utsätts för press kan han bli aggressiv och våldsam.

Problemen förvärrades betydligt i fjärde klass då skolornas omorganisation gjorde att Oscar fick byta skola.

– De valde att isolera honom i stället för att titta på vad som fungerat, säger pappan.

ANNONS

Det har varit en lång och mycket tuff kamp. Få personer kan hantera Oscar på rätt sätt och han har setts och ses fortfarande som en fara för andra personer i hans omgivning. När BUP skulle göra en utredning och testade honom på olika sätt reagerade han starkare än de väntat sig. I dag är relationen så infekterad att han inte ens kan komma till mottagningen utan att det blir våldsamma affekter.

Han skickades iväg på internatskolor mot sin vilja många mil från familjen. Det har inte fungerat och nu är han tillbaka hos sin pappa.

– Bäring ville gärna göra ett försök men jag var skeptisk mot dem i början eftersom liknande insatser har skett tidigare år och bara förvärrat situationen, säger pappan.

De lyckades få skolan att anställa personer som klarar av honom. Sedan mitten av januari har det fungerat bra och Oscar går i skolan en och en halv timme varje skoldag.

– Han har en längtan efter att träffa andra barn men än så länge sitter han själv med pedagogen. Jag skulle önska att det gick fortare men samtidigt är det viktigt att inte gå för fort fram.

Efter en lång resa med mycket bråk känns det bättre nu tycker pappan.

ANNONS

– Jag förstår inte varför Bäring inte har blivit inkopplat tidigare. Nu känns det oroligt inför en eventuell nedläggning. Vad ska hända då? Kommer en annan enhet att behöva börja om igen eller har skolan fått tillräcklig pedagogisk handledning för att klara det? Min sons framtid står på spel.

Han har också svårt att förstå att det finns så många olika instanser som tycks göra samma saker. Kommunikationen mellan dem är dessutom bristfällig, anser han.

Fotnot: Oscar heter egentligen något annat.

ANNONS