80-talssoffan vintageälskarnas nya favorit: ”Säljs på en gång”

Teakmöbler är fortfarande en storsäljare, men på senare tid har 80-talets modulsoffor seglat upp som en ny stjärna på begagnathimlen. Det säger Åsa Franzén, som driver Vintagebyrån på Brukstorget:
– Får jag in rätt modell säljs den på en gång.

ANNONS
|

– Mormor hade sådana här hemma hos sig, och då tyckte man ju att de var hemska. Men så – plötsligt – har de blivit jättesnygga.

Åsa Franzén pekar på en porslinsleopard, stor som en mindre hund, som tronar på ett matsalsbord med vit marmorskiva. Uppflugen på ett vitt mdf-skrivbord med kromade lådhandtag sitter ytterligare en leopard.

Ingen av dem är till salu.

– De är mina huskatter. Discolampan säljer jag inte heller, säger Åsa Franzén.

Men hade hon lyft sitt säljembargo, ja då hade både leoparder och lampa varit borta innan dagens slut. 80-talet har nämligen blivit hett igen.

ANNONS

– Modulsoffor är till exempel väldigt attraktiva, berättar Åsa.

– Får jag in rätt modell säljs den på en gång. Både 70- och 80-talet är poppis, särskilt bland mina yngre kunder.

Växande bransch

En viss skepsis går dock att skönja bland de något äldre kunderna, berättar Åsa Franzén. Möbler som var på modet när man själv satte bo en gång i tiden, kan ibland vara svåra att omfamna.

– Men i ett annat sammanhang, uppblandat med andra stilar, kan de upplevas väldigt annorlunda, säger Åsa.

Tre år har gått sedan hon sa upp sig från sitt dåvarande jobb och i stället satsade helhjärtat på Vintagebyrån, och det är inget hon har behövt ångra. Företaget går med vinst, omsättningen räknas i miljoner och framtidsutsikterna ser ljusa ut.

I flera år har begagnatmarknaden växt i snabbare takt än handeln i övrigt, och under pandemin fick den ytterligare en skjuts.

Svårare att fynda

– Folk tillbringade ju mer tid hemma, och då växte nog intresset ännu mer för inredning. Jakten på att hitta det unika har blivit en trend, och samtidigt ligger det i tiden med återbruk – att man ska tänka på miljön och inte köpa för mycket nytt, säger Åsa Franzén.

Med det ökade intresset har priserna trissats upp rejält, berättar Åsa, samtidigt som det blivit betydligt svårare att fynda.

ANNONS

– Eftersom det är så många som är ute och letar grejer – både privatpersoner och företagare – är det svårare att göra de där riktiga kapen. Men det går, om man har känsla för vad som är på gång.

– Och även om man kanske inte fyndar prismässigt kan man göra fynd på andra sätt, om man hittar det där unika som ingen annan har.

ANNONS