Många ska samsas. Bostäder, känslig natur runt Himleån, trafik, skolan och idrottscentret – det är många delar som ska samsas i Södra Trönninge. Nu pekar allt mot att Österleden ska förlängas genom området och att dess karaktär ska bli en stadsgata. Bild: Max Härstedt
Många ska samsas. Bostäder, känslig natur runt Himleån, trafik, skolan och idrottscentret – det är många delar som ska samsas i Södra Trönninge. Nu pekar allt mot att Österleden ska förlängas genom området och att dess karaktär ska bli en stadsgata. Bild: Max Härstedt

Österledens förlängning blir gata

Det verkar som att bostäderna vinner över bilarna i Södra Trönninge. Men risken är att den lösningen skapar en ohållbar trafiksituation i framtidens Varberg.

ANNONS
|

Ringvägen, Västkustvägen, Österleden –Varbergs ringleder har flyttats österut allteftersom staden vuxit och bilarna blivit fler. I dag tar Österleden tvärt stopp på industriområdet.

När den nya stora stadsdelen Södra Trönninge, som ska ligga mellan Trönninge och Göingegården, planerats de senaste åren har en förlängning av Österleden från industriområdet bort mot Lindhovsrondellen setts som en möjlighet att lösa delar av dagens och framtidens trafikflöden.

En förlängning av leden anses kunna avlasta trafik i Lassabacka, särskilt som Lassabacka blir allt mer belastat i framtiden när Västerports 2000 bostäder är byggda. I alla fall är det så som hamn- och gatuförvaltningen och flera av dess nämndpolitiker ser på saken.

ANNONS

Derome som ska bygga det nya bostadsområdet vill inte ha en trafikled mitt bland sina bostäder. Bolaget tycker att Södra Trönninge helst inte alls ska ges någon uppgift att svälja trafik från Österleden.

Men på kommunen har man kommit fram till att Österleden ska förlängas. Hur det ska göras har dock varit en trätofråga.

Vill kommunen att dess förlängning ska vara trafikled med hastighet om 60 kilometer i timmen måste vägen vara bred och omgiven av bullervallar. Bostäderna måste placeras så långt från vägen att de klarar bullerkraven.

Men om kommunen i stället utformar Österledens förlängning som en gata med 30-, 40-gräns genom bostadsområdet kan husen krypa närmare gatan och därmed också bli fler. Och fler bostäder är som bekant det som står högst upp på den politiska agendan.

Tobias Carlsson (L) är ordförande i hamn- och gatunämnden:

–Jag förespråkar 60-alternativet och det gör nog fler i vårt parti, men inte alla.

Och mycket riktigt –hans partikamrat Mikael Bonde vill inte ha någon förlängning av Österleden över huvud taget.

Tobias Carlsson fortsätter:

–Visst ska vi cykla och gå och åka kollektivt i framtiden. Men om det inte blir så? Om det skulle behövas en ringled i framtiden har vi inte kvar det verktyget om man nu bygger en gata. Om vi däremot planerar för en bred väg kan vi förtäta längs med den i framtiden om det skulle behövas. Dessutom behöver busstrafiken plats, och det får den bättre på en bredare väg.

ANNONS

Stefan Edlund och Miljöpartiet vill ha en gata med varierad hastighet.

–Från början var vi tveksamma till att förlänga Österleden över Himleån. Vi hade kunnat tänka oss en cykelbro. Men läget är som det är, och det finns en klar majoritet för att det ska vara en bro för bilar. Och då tycker vi att en gata med varierad hastighet är bättre, för då blir området bättre utnyttjat för bostäder. Exploateringsgraden blir högre, det är huvudargumentet.

–Det klart att det ska vara en 30- och 40-väg utanför skolan! En 60-väg skulle bli en barriär. Så bygger man inte hållbara städer. Trafiken får finnas på människornas villkor. Det ska vara en levande stadsdel, säger Jeanette Qvist (S) bestämt.

–För egen del är jag mest för leden. Jag sitter ju i hamn- och gatunämnden. Med en 60-led ser vi möjligheter att avlasta Lassabacka och det behövs en riktig väg för det. Men partiet har landat i att vi vill ha en gata med varierade hastigheter, säger hennes partikamrat Lennart Isaksson (S).

Centerpartiet har efter många diskussioner landat i att man vill ha gatan.

–Detta är jättesvårt. En utgångspunkt är att vi som bor på landsbygden måste kunna ta oss till stan på ett rimligt komfortabelt sätt, utan att det blir väldigt låg hastighet väldigt tidigt. Men samtidigt känns det inte rimligt att dimensionera för en led som gör att man tappar kvaliteter i bostadsområdet, säger Harald Lagerstedt (C) och tillägger att politikerna måste jobba för att minska bilberoendet i samhället.

ANNONS

Moderaternas förordar en gata, efter många interna diskussioner.

–Min hållning i hamn- och gatunämnden är att det ska vara en led med 60 kilometer i timmen. Men i min roll som fullmäktigeledamot ska jag också väga in bostäderna. Jag tycker egentligen att vi ska ha 60 kilometer på våra leder, men här bedömer man att det är viktigt att få fram bostäderna. Jag får vika ner mig, konstaterar Lennart Andrén (M).

ANNONS