En rad tyska städer har infört eller planerar att införa miljözoner där äldre dieselfordon förbjuds, i syfte att få ner halterna av kvävedioxid under EU:s gränsvärde på högst 40 mikrogram per kubikmeter. Ytterligare flera städer är på väg att följa efter.
I flera fall är det domstolar som har krävt att förbuden införs. Senaste domen föll på torsdagen när delstaten Nordrhein-Westfalen beordrades att förbjuda äldre dieselfordon i flera zoner, bland annat längs en sträcka av motorvägen A40 genom Ruhrområdet.
Förbudet, som ska träda i kraft nästa år, är ett resultat av att den miljömärkta lobbygruppen DUH stämt delstaten.
Miljözonerna har upprört bilägare som fruktar att deras dieselfordon ska tappa i värde. Nu föreslår regeringen att tröskeln för när städer måste införa miljözoner ska höjas från 40 till 50 mikrogram kväveoxid per kubikmeter. Dessutom föreslås att fordon av de äldre dielseklasserna Euro 4 och 5 som släpper ut mindre än 270 mikrogram per kilometer ska få köra i miljözonerna.
Förslagen måste godkännas av den tyska förbundsdagen.
Miljövänner är kritiska.
- Regeringen har uppenbarligen gripits av panik. Det finns ingen annan förklaring till att skynda fram en lagändring som på flera sätt kränker EU-rätten, säger Jürgen Resch, chef för DUH.
Rättad: I en tidigare version fick fel land oanat mycket inflytande i Tyskland.
Fakta: Här stoppas äldre dieselbilar
Några av de platser i Tyskland där äldre dieselbilar har stoppats eller ska förbjudas:
Nordrhein-Westfalen: En domstol har beslutat att delstaten måste förbjuda äldre dieselbilar i stadskärnan i Essen och delar av Gelsenkirschen. Förbudet gäller också längs delar av motorvägen A40. Enligt ett annat domslut måste Köln införa dieselbilförbud i vissa områden från april 2019. I Bonn gäller förbudet två olika vägar.
Rheinland-Pfalz: Delstatshuvudstaden Mainz måste få ner halten av kväveoxid och fina partiklar under gränsvärdena, annars hotar en domstol med miljözoner från september 2019. Det beslutet kan överklagas.
Baden-Württemberg: Delstaten planerar att förbjuda dieselbilar upp till Euro 4-klassen i Stuttgart under nästa år. Ett förbud upp till och med Euro 5 behandlas fortfarande i domstol.
Hessen: Från februari 2019 förbjuds bilar med dieselklass Euro 4 och äldre att köra in i stadskärnan i Frankfurt, efter dom i en förvaltningsdomstol. Från september nästa år gäller förbudet Euro 5-bilar.
Berlin: I oktober beslöt en domstol att 2019 stänga av minst elva vägar i den tyska huvudstaden för diselfordon av klass Euro 5 och nedåt.
Hamburg: Tysklands näst största stad införde i slutet av maj körförbud för äldre dieselfordon på begränsade vägsträckor.
Bayern: Storstaden München trotsar en domstolsorder från 2017 om förbud för vissa dieselbilar på vissa vägar, trots hot om vite.
Källa: Reuters