Shinzo Abe och Narendra Modi trycker på en knapp för att inleda arbetet med höghastighetsjärnvägen i Indien.
Shinzo Abe och Narendra Modi trycker på en knapp för att inleda arbetet med höghastighetsjärnvägen i Indien.

Indien satsar på höghastighetståg

Nu inleds arbetet med Indiens första höghastighetståglinje. Bygget finansieras med pengar från Japan.

ANNONS
|

Den 50 mil långa järnvägssträckan mellan Ahmadabad och Bombay ska vara klar 2022, och väntas enligt analytiker innebära ett lyft för utvecklingen i den snabbt växande västra delen av Indien.

Premiärminister Narendra Modi säger att framtidens tillväxt kommer att ske på platser som har höghastighetskorridorer.

- Transportsystemet spelar en viktig roll när det gäller att försäkra anslutningarna i landet, säger han enligt Indian Express , och tillägger att folket kommer att ha nytta av tåget på flera sätt.

ANNONS

Indien har fått ett lån på 17 miljarder USA-dollar från Japan på 0,1 procents årlig ränta och en löptid på 50 år.

- Ett starkt Indien är i Japans intresse och ett starkt Japan är i Indiens intresse, säger Japans premiärminister Shinzo Abe, som besöker landet, enligt AP.

Den nya banan väntas kapa restiden mellan städerna från dagens åtta timmar till tre, och tåget ska kunna ha 750 passagerare. En biljett ska kosta under 3000 rupier, motsvarande 375 kronor.

- Jag hoppas att få njuta av Indiens vackra landskap genom fönstret på ett höghastighetståg när jag kommer tillbaka hit om några år, säger Abe enligt BBC.

TT

Fakta: Indiens nya höghastighetståg

Den första järnvägslinjen för höghastighetståg i Indien kommer att gå mellan Ahmedabad och Bombay. I första läget ska tåget ha tio vagnar med plats för 750 passagerare, men kapaciteten ska senare byggas ut till 16 vagnar och 1200 passagerare.

Maxhastigheten blir 350 kilometer i timmen. Sträckan är 508 kilometer, ungefär jämförbar med Stockholm–Göteborg. Även restiden blir liknande som med de långsammare svenska tågen, vilket delvis kan förklaras med att det indiska tåget ska ha tolv stationer.

På sträckan planeras också en 27 kilometer lång tunnel.

Bygget budgeteras kosta 19 miljarder USA-dollar, varav 85 procent finansieras genom ett fördelaktigt lån från Japan.

Källa: Times of India.

En tågbiljett ska vara billigare än en flygbiljett mellan städerna, men dyrare än en "lyxbuss".

ANNONS