Familjen Hain, som bor söder om Göteborg, är en av de första som fått en testbil i projektet Drive Me. Syftet är att utveckla självkörande bilar, men till Paula Hains dröm om att sova vid ratten är det en bit kvar. Från vänster Smilla, Paula, Filippa och Alex Hain.
Familjen Hain, som bor söder om Göteborg, är en av de första som fått en testbil i projektet Drive Me. Syftet är att utveckla självkörande bilar, men till Paula Hains dröm om att sova vid ratten är det en bit kvar. Från vänster Smilla, Paula, Filippa och Alex Hain.

Volvos testfamiljer har koll från början

Paula Hain hoppades få en bil där hon kunde sova vid ratten på väg till morgonflyget. Familjen anmälde sig till Volvos test av självkörande bilar. Men nu är Paula Hain mer uppmärksam i testbilen än hon var i sin förra, vanliga bil.

ANNONS
|

Självkörande bilar sägs vara en del av bilindustrins framtid. Volvo Cars bidrar med projektet Drive Me. Där får vanliga familjer köra bilar som agerar självständigt så långt lagen, och projektets tillstånd, ger möjlighet.

De två första familjerna har nyss fått sina bilar. Tre familjer ansluter efter nyår.

Än så länge består "självkörandet" av ett stöd till föraren. Bilen kan själv följa sin fil på motorväg, styra när filen svänger, och hålla en fart som ger lagom avstånd framåt. Men man måste ha en hand på ratten, och om bilens dator tycker att föraren verkar ouppmärksam kommer en liten signal.

ANNONS

Riktas mot pendlare

Projektet fokuserar på pendling i rusningstrafik på stora vägar.

- Det är en tråkig miljö. Att få göra något annat än att köra bilen i den situationen är väldigt attraktivt för många, säger Trent Victor, adjungerad professor på Chalmers som studerar förarbeteende.

Testbilarna kommer att få mer avancerad teknik efter hand. När systemet så småningom anses tillräckligt säkert kan den som sitter vid ratten till exempel läsa, se på tv eller vila i stället för att vara förare. Vad folk vill göra, och hur utrymmet i bilen kan anpassas för det, är en sak som ska studeras.

Ännu viktigare är att granska hur förare använder de tekniska system som finns. I familjen Hains testbil sitter en rad kameror och andra sensorer som registrerar hur Alex eller Paula Hain beter sig vid ratten. Exempelvis finns en kamera riktad mot fötterna, för att se reflexen att röra foten mot någon pedal.

Har kontroll

Paula Hains första förväntan på projektet var hög.

- Jag trodde att jag faktiskt skulle kunna sova när jag kör till flygplatsen vid kvart över fem på morgonen, säger hon.

ANNONS

Den lyxen är dock ännu långt borta. Nu i början av testkörningen har det snarare gått åt andra hållet...

- Vi har fått instruktionen att vi som förare måste ha kontroll. Om jag ska vara riktigt ärlig är jag mera uppmärksam nu än jag var i min egen bil. Men jag ägnar mig inte så mycket åt själva körningen som förut. Jag har inte fötterna på pedalerna, och har ett så löst grepp om ratten som möjligt, för jag vill känna när bilen kör själv, beskriver Paula Hain.

Fyra år kvar

När bilen vill att föraren tar över, visas ett meddelande om det.

Volvo Cars intention är att bilar som kan köra helt på egen hand ska gå att köpa 2021. Drive Me ger värdefulla data om hur samspelet mellan föraren och bilens teknik ska utformas.

Om något oförutsett händer, är grundtanken att bilen ska stanna. Hur det ska anpassas till körning på motorväg, med långt till nästa avfart, är en av de frågor som återstår.

TT

Fakta: Självkörande bilar

NHTSA, som är USA:s motsvarighet till Trafikverket, har delat in självkörande bilar i fem nivåer (levels).

Level 1: De flesta funktioner sköts av föraren, men bilen kan ha automatisk inbromsning.

Level 2: Har automatisk farthållare och centrering på vägen. Föraren måste vara beredd att ta över. Här är testbilarna i Drive Me nu.

Level 3: Föraren är fortfarande nödvändig, men kan under vissa förhållanden låta bilen sköta sig själv.

Level 4: Full autopilot. Volvo ska ha bilar på denna nivå 2021.

Level 5: Full automatik, där det varken behövs förare eller ratt.

Källa: NHTSA

Fakta: Drive Me

Forskningsprojektet genomförs av Volvo Cars i samarbete med bland andra Chalmers, Autoliv och Göteborgs stad.

Körning med autopilot är inom projektet tillåten på fem mil mötesfri väg i Göteborg.

Testbilarna har bland annat sju radarenheter, sju kameror, tolv ultraljudssensorer och kommunikation med en molntjänst som är kopplad till Trafikverkets trafikcentral.

Volvo har tidigare talat om att 100 självkörande bilar ska testas av vanliga kunder. Nu har snart fem familjer fått sina testbilar. Hur många till som anses behövas är oklart.

Många professionella testförare deltar också.

Färre olyckor och miljövänligare körning är två fördelar med självkörande fordon, som till exempel alltid håller fartgränsen.

Källa: Volvo Cars

ANNONS