Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180613-vraksanering-696854_se.hn_1.jpg
Havs- och vattenmyndigheten försöker ta upp en snörpvad (en typ av trål) som sitter fast i vraket.

Stort fisknät av nylon bärgas efter 33 år

För drygt 30 år sedan sjönk fiskefartyget Thetis nära Smögen i Bohuslän. Nu håller man på att fiska upp båtens nät, en snörpvad på omkring 15 ton. Samtidigt laddar Havs- och vattenmyndigheten för fler vraksaneringar längs kusten.

Thetis, som var ett ombyggt forskningsfartyg, gick under 1985 med en mycket stor fiskfångst ombord. Besättningen klarade sig. Men vraket, på 30 meters djup vid Tryggö norr om Smögen, har funnits på listan över Sveriges mest miljöfarliga.

Förra året sanerades bränsletankarna. Men bara knappt en kubikmeter diesel, av förväntade 20, fanns kvar. Resten hade läckt ut genom små rosthål.

Nu har Havs- och vattenmyndighetens entreprenör startat bärgningen av en snörpvad, även kallad ringnot, som var Thetis fiskeredskap. Snörpvad är ett kraftigt och finmaskigt nät som sätts ut i cirkel runt ett fiskstim.

Nät kan brytas ner

Det finns oro för att det stora nylonnätet, med en yta på 100 gånger 400 meter, ska brytas ner till mindre plastbitar som sprids i havet.

Men det är inte helt enkelt att sätta fästanordningar i nätet och vinscha upp det.

- Man har fått upp delar, säger Fredrik Lindgren, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

- Delar sitter fast någonstans, kanske under vraket eller i propellern.

Fem dykare går ner till vraket i skift under bärgningen.

När Thetis sanerats, riktar Havs- och vattenmyndigheten intresset mot andra vrak på listan över Sveriges mest miljöfarliga.

Dyk vid Skytteren

En känd miljöfara är det norska fartyget Skytteren, byggt som valkokeri, som sänktes 1942 av sin egen besättning efter tysk beskjutning. Vraket, utanför Orust i Bohuslän, ligger i öppet hav på 74 meters djup. Upp till 1 000 kubikmeter olja beräknas ha funnits ombord, och flera läckage har setts under åren.

- Där planeras att försvarsmaktens stora dykfartyg Belos ska göra dykningar tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten i slutet av året, för att få mer information, säger Fredrik Lindgren.

Fakta: Miljöfarliga vrak

TT

Havs- och vattenmyndigheten har ansvaret för utredning och sanering vid miljöfarliga skeppsvrak.

Myndigheten har fått 25 miljoner kronor om året i tio år för uppdraget.

Saneringen av fiskefartyget Thetis, utanför Smögen, är en sorts testprojekt.

Målet är att sanera två eller tre vrak per år.

Det viktigaste är att få upp all olja från vraken.

Nästa steg är att få upp alla nät av nylon eller annan plast, om sådana finns. Ibland har fiskenät fastnat i vraken i efterhand.

Själva fartygen får ligga kvar. De blir en sorts konstgjorda rev, som är lockande för många fiskar och andra djurarter.

Ett 30-tal vrak finns på en lista över de mest miljöfarliga längs Sveriges kust. Skytteren, sänkt 1942, är det äldsta.

Flest vrak finns i vattnen vid Västra Götaland, Skåne, Kalmar län (Öland), och Stockholms län.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten

MEST LÄST