Del av dörrlås, 3D-printad i rostfritt stål åt SJ. Originalet tillverkades på 1940-talet i aluminium med en process som i dag skulle vara dyr att reproducera.
Del av dörrlås, 3D-printad i rostfritt stål åt SJ. Originalet tillverkades på 1940-talet i aluminium med en process som i dag skulle vara dyr att reproducera.

SJ har börjat tillverka delar med 3D-teknik

Billigare, bättre kvalitet, enklare och mer flexibelt. SJ ser stora fördelar och utvecklingsmöjligheter av bolagets påbörjade tillverkning av reservdelar med hjälp av modern 3D-teknik.

ANNONS
|

- Vi har kommit så långt nu att vi faktiskt börjat serietillverka delar, och att det blir billigare än att tillverka delarna med traditionell teknik, säger Anders Gustafsson, chef för stora projekt på SJ:s division Fordon, till TT.

Han säger att SJ gjorde förstudier om tillverkning med 3D-skrivare 2017 och kom igång på allvar i fjol. Nu har en beställning på 200 serietillverkade delar lagts.

ANNONS

Tekniken förenklar produktionen, och enligt Gustafsson blir det billigare för både SJ och samhället i stort.

- Jag skulle säga att de största besparingarna i nuläget är att vi får tag i delarna över huvudtaget och att vi på det sättet får ut tågen i trafik och kan köra resenärerna.

Undvika piratkopiering

De första 3D-printade reservdelarna hos SJ är en vidareutvecklad hållare för toalettrullar i plast till SJ 3000-tågen, toalettlås i metall till personvagnar samt skyddskåpor till eluttag och ventilationslock.

Men ett möjligt problem i sammanhanget är att tillverkare av originaldelarna kan ha synpunkter på licenser och piratkopiering.

- Det är därför vi nu har koncentrerat oss sådana reservdelar där det inte längre finns några rättigheter och ingen som vill eller kan sälja delen. Det är ofta lite äldre delar, säger Gustafsson.

Enligt honom kommer upphandlingar av tåg framöver också innehålla ritningsrättigheter till olika delar.

ANNONS

"Mera snabbfotade"

Gustafsson säger att 3D-tekniken också gör att reservdelar mer kan tillverkas när de verkligen behövs av de stora tillverkare SJ samarbetar med i stället för att ligga lagerförda inför ett eventuellt behov. Dessutom kan materialen förbättras kvalitativt, leveranstiderna förkortas och administrationen effektiviseras, säger Gustafsson.

- Vi blir väldigt mycket mera snabbfotade.

Hittills har SJ låtit printa reservdelar som inte påverkar tågens säkerhet. Men nu är bolaget på väg att gå längre och även 3D-tillverka säkerhetskänsliga delar. Den första delen som berörs har med tågens hjulaxlar att göra och den har börjat genomgå den process som ska leda fram till ett säkerhetsgodkännande.

- Under nästa år kommer vi sannolikt att kunna montera det första exemplaret av den delen, säger Gustafsson.

TT

Fakta: 3D-teknik

3D-framställning är en datorbaserad teknologi där solida objekt tillverkas direkt från en tredimensionell digital modell. Materialet byggs oftast upp i lager av olika tjocklek. Information sänds till en 3D-skrivare som med ett lämpligt material – som nylon, glasfiber, metallpulver, kolfiber eller kevlar – bygger upp en fysisk modell lager för lager.

Bland annat sker det genom så kallad sintring med hjälp av laser. Sintring innebär att pulver upphettas till så hög temperatur att partiklarna reagerar med varandra och växer samman till en fast kropp.

Tunna lager möjliggör högre upplösning i materialet och mer komplicerade former, men tillverkningstiden blir samtidigt lite längre. Även extremt komplexa objekt kan i dag framställas med 3D-tekniken och i vissa fall är det inte möjligt med någon annan tillverkningsmetod. I princip alla material kan utnyttjas i processen men olika slags plaster dominerar på grund av låg materialkostnad.

Teknikutvecklingen inom 3D är mycket snabb och sker främst inom den civila tillverkningsindustrin.

Källa: Nationalencyklopedin

ANNONS