Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

181021-oresundsbron-789648_se.hn_1.jpg
Anne Ramberg, generalsekreterare i Advokatsamfundet. Arkivbild.

Kritik mot förslag om avlästa nummerplåtar

Nu vill danska myndigheter och Öresundsbrokonsortiet göra ett försök med avläsning av registreringsskyltar på passerande fordon mellan Sverige och Danmark. Det motiveras med fortkörningar – men svenska Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg är mycket kritisk.

- Det finns en risk för ett stort integritetsintrång. Det klassiska är att man upprättar ett register för ett ändamål och när det sedan finns sker det en ändamålsglidning och det börjar användas för annat – det har vi sett många exempel på, säger hon.

Förslaget från trafiksäkerhetsmyndigheter och polisen i Danmark samt konsortiet motiveras med trafiksäkerhet eftersom många fartöverträdelser noterats med i vissa fall extrema hastigheter.

Den 10 juli–18 september har cirka 11 000 fortkörningar med hastigheter över 125 kilometer i timmen registrerats av polisen. De flesta har inträffat vid den konstgjorda ön Pepparholmen där 110 kilometer i timmen är tillåtet.

In- och utfart

Också i tunneln har det gått för fort, där det är 90 kilometer i timmen som gräns. Fartrekorden under perioden är 209 och 203 kilometer i timmen vid holmen respektive i tunneln, skriver konsortiet i ett pressmeddelande.

Vid avläsning av registreringsskyltar – så kallad sträckkontroll – registreras skylten vid in- och utfart på förbindelsen och sedan räknas medelhastigheten ut.

Enligt Anne Ramberg bör det finnas andra sätt att bekämpa fortkörning. Före ett beslut måste det också påvisas att integritetsskadan är proportionerlig sett till ändamålet ur ett demokratiskt perspektiv, säger hon.

"En förutsättning"

Risken är att uppgifterna från avläsningen missbrukas på ett farligt sätt, och integriteten ska inte bara skydda individer utan är också ett samhälleligt intresse, enligt Ramberg.

- Medborgarna och invånarna ska uppfatta att de har integritet och en privat sfär. Det är en förutsättning för att man ska kunna utnyttja sina demokratiska rättigheter och träffa människor utan att någon annan vet om det – att samtala med personer och utöva religion eller politik. Det bygger på en frihet och att man inte är övervakad.

Motsidans argument om att "jag har rent mjöl i påsen och ingenting att dölja" är aningslös, anser Ramberg.

- Det som i dag kan uppfattas som oproblematiskt kanske inte är det om tio år, när någon annan sitter vid makten.

Fakta: Hastighetsmätning vid Öresundsbroförbindelsen

TT

Mellan den 10 juli och den 18 september i år har Köpenhamnspolisen mätt hastigheten på cirka 201 000 fordon på Öresundsbroförbindelsen. Av dessa körde cirka 11 000 fordon över 125 kilometer i timmen.

Mätningarna har gjorts av trafik mot både Sverige och Danmark. Högst uppmätta hastighet i Öresundstunneln var 203 kilometer i timmen. Den högsta hastigheten på Pepparholmen (mellan tunneln och högbron) var 209 kilometer i timmen.

I Öresundstunneln är hastighetsgränsen 90 kilometer i timmen och på resten av Öresundsförbindelsen är gränsen 110 kilometer i timmen.

MEST LÄST