Vårddebatt som väcker känslor

Senaste veckornas insändardebatt i HN om patienter som går till akuten i stället för vårdcentralen engagerar många. Förslag har kommit från både höger och vänster. Kvälls- och helgöppna vårdcentraler kan vara en lösning.

ANNONS
|

Ämnet, som har engagerat både politiker, representanter för sjukvården och privatpersoner, handlar om att många besöker sjukhuset akutmottagning när de egentligen borde ha besökt en vårdcentral. Socialdemokraterna Lise-Lotte Bensköld Olsson, regionråd, Kerstin Zander, vice ordförande för närsjukvården och Jonas Strand, vice ordförande för Hallands sjukhus, menar att det är en konsekvens av att det blivit svårare att få en vårdtid. Utöver att granska närsjukvårdens verksamhet föreslår de en informationskampanj som ska hjälpa invånarna att komma rätt.

Det fick Tommy Rydfeldt (L), ordförande för närsjukvården, att reagera och kritiskt kalla förslaget för en "uppfostringslinje". Han skriver att det kan vara så många som en tredjedel av akutbesökarna som borde ha gått till en vårdcentral, och vill se ett större samarbete mellan privata och offentliga vårdcentraler när det gäller öppettider på kvällar och helger. Han vill även att Närsjukvården i samarbete med Halmstad sjukhus testar att erbjuda vård kvällar och helger i samma lokaler som akuten.

ANNONS

Markus Lingman, områdeschef för medicinska specialiteter och akutverksamhet på Varbergs sjukhus, tror att problemet för många är att det är svårt att veta vart man ska vända sig. När man vet att akutmottagningar har öppet dygnet runt är det enkelt att söka sig dit. Han slår även ett slag för att ringa Vårdguiden, 1177.

– Då får man prata med en erfaren sjuksköterska som genom ett kvalitetssäkrat bedömningsstöd kan avgöra om man bör åka till akutmottagningen, vända sig till sin vårdcentral eller få råd via telefon, svarar han i ett mejl.

Kjell Ivarsson är regionens chef för närsjukvården, och han menar att frågan varit aktuell åtminstone under alla hans tio år som chef.

– Det är vårt uppdrag att guida våra patienter så att de ska komma till rätt vård från början. Vi måste titta på hur vi kan göra det så att de får svar på sina frågor och blir omhändertagna med rätt kompetens, säger han.

Om det varit ett problem i över tio år, varför har det inte gjorts tidigare?

– Jag tror att vi måste jobba med detta hela tiden . I dag har vi bättre möjlighet att möta det med teknik än tidigare. Vi har ett samhälle där man kan få hjälp med det mesta de flesta timmarna på dygnet, då måste vi också anpassa oss till det, säger han.

ANNONS

Han betonar alltså vikten av att hänga med i den tekniska utvecklingen, och hoppas att den webbaserade tjänsten mindoktor.se kan fungera som ett bra alternativ. Där kan patienten "träffa" en läkare på internet.

De som söker hjälp på webben kanske inte är samma grupp som går till akuten?

– Omkring hälften av de som tagit sig till akutmottagningar i Sverige på egen hand har inte haft kontakt med någon vårdgivare tidigare. Då menar jag att om man har en första kontakt innan akutmottagningen kan man få goda råd och ett möte i primärvården innan man behöver gå till akutmottagningen, säger han.

En lördagskväll är det svårt att komma till en vårdcentral. Hur tänker du kring öppettiderna?

– Jag tror att det är jätteviktigt att vi tittar över även det. Det finns inte en enda lösning, och vi måste jobba på flera fronter i detta. En viktig del är att ta reda på vilka förväntningar våra invånare har på vården, och hur de vill möta vården för att få svar på frågor om symptom och hälsa, säger han.

Läs också:

Gör om och gör rätt för närsjukvården - 17 november

Akuten är inte lösningen för många patienter - 11 november

ANNONS

Jag blir inte riktigt klok på vad S vill - 10 november

Primär- vs akutvården - 9 november

Slå inte bort den stora utmaningen - 8 november

Patientuppfostran löser inte att besöken på akuten ökar - 1 november

ANNONS