Vägarna till Gekås livsfarliga för vägarbetare

När priserna pressas vid vägarbeten blir säkerheten lidande. Bilister som har bråttom på vägarna till Gekås i Ullared har visat sig vara en av de stora farorna för vägarbetarna.

ANNONS
|

Tidigare i veckan presenterades en rapport där kritik riktades mot att låga priser prioriterades före säkerheten vid upphandlingar av vägarbeten. Rapporten hade Trafikverket själva beställt från Väg- och trafikforskningsinstitutet. Henrik Andersson är vägarbetare på Svevia och upplever att yrket har blivit mer riskfyllt.

– Det är ett betydligt tuffare klimat i trafiken nuförtiden. Trafikanternas inställning har förändrats, de ska fram till varje pris och börjar tuta för minsta lilla, säger Henrik Andersson.

Han har sett en del olyckor under sina tio år inom yrket. Farligast är det på motorvägen. För inte länge sedan körde en långtradare in i vägarbetarnas skyddsfordon på sträckan mellan Tvååker och Morup. Efter det var motorvägen avstängd i nästan ett halvt dygn.

ANNONS

– Man är på sin vakt hela tiden och väldigt medveten om riskerna när man jobbar på motorvägen, säger Henrik Andersson.

Nu under sommaren är det mycket trafik på vägarna kring Ullared. Det blir långa köer och Henrik Andersson har upplevt att folk blir mycket desperata och gör vad som helst för att komma snabbt förbi vägarbetet, så att de hinner shoppa på Gekås. Då kan jobbet behöva göras nattetid för att undvika köbildning, vilket blir påfrestande för vägarbetarna.

Lars-Ove Svantesson, regionalt skyddsombud på fackförbundet Seko, tycker att rapportern har rätt i sin kritik mot att säkerheten brister när upphandlingarna blir billigare.

– Kommunerna som beställare och Trafikverket har ett regelverk, men de följer inte upp det. Entreprenörer som inte sköter sig får nya uppdrag så länge de har lägst pris, säger han.

På Trafikverket säger man att om en leverantör inte har skött säkerheten vid vägen, så är det något som visst kan påverka framtida upphandlingar. Områdeskontrakten på fyra år kan förlängas med ytterligare ett eller två år. Har leverantören inte skött sig så får de inte förnyat förtroende.

– Samtidigt är det svårt att diskvalificera ett helt företag från alla uppdrag om en enskild platschef någonstans har gjort ett misstag, säger Björn Svensson, förvaltare av upphandlingsmallar på Trafikverket.

ANNONS

För vägarbetaren Henrik Andersson gör sig upphandlingarna påminda i det dagliga arbetet.

– Man får klara sig med en så enkel trafikanordning som möjligt. Vi hade kanske velat leda om motorvägen eller ha ut fler skyddsfordon, men det kostar ju för mycket, säger Henrik Andersson.

ANNONS