Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Polisbil Bild: Ola Folkesson

Trygghetslarm och 112 slogs ut i Halland - äldre drabbade

Störningar i mobilnätet slog ut trygghetslarmen i Falkenberg och Varberg. Två personer som föll i sina hem kunde inte larma.

Tele2 och Comviq har under torsdagen haft stora problem med sina mobilnät. Det här har påverkat många viktiga samhällsfunktioner. Trygghetslarmen i Varberg och Falkenberg slogs ut men vid tre-tiden ska larmen ha börjat fungera igen.

– Larmen har börjat trilla in igen men vi kan inte garantera driften till 100 procent, säger Åsa Eriksson, kommunikatör räddningstjänsten Väst.

Både Falkenbergs och Varbergs äldreomsorg har påverkats av störningarna och i Varbergs kommun fick man vidta extra åtgärder för att rädda upp situationen.

– Vår personal har fått åka ut till kunder som har större behov av vård och som inte får besök så ofta. Vi gör extrabesök hos dem som behöver det, säger Evelina André, verksamhetschef för äldreomsorgen i Varbergs kommun.

Johan Klingborg, chef på socialförvaltningen i Falkenberg, säger att de har jobbat för fullt med larmhaveriet hela dagen.

– Vi jobbar intensivt tillsammans med räddningstjänsten för att säkra upp tryggheten för våra 1274 brukare som använder sig av trygghetslarm, säger han.

På eftermiddagen kunde Åsa Eriksson bekräfta att två personer som ramlat i sina hem inte har kunnat larma via trygghetslarmet. Skadeläget för de drabbade är ännu okänt men personerna kunde senare få hjälp ändå.

– Vi har haft två individer som har trillat men som nu har fått hjälp. Däremot vet jag inte om de har behövt uppsöka sjukhus säger Åsa Eriksson.

Hur länge har personerna blivit liggande utan hjälp?

– Jag vet tyvärr inte och vill helst inte kommentera enskilda händelser, säger Åsa Eriksson.

I vanliga fall fungerar det så att trygghetslarmen går till räddningstjänsten som sedan kan larma ut hemtjänsten. Dessutom finns det ett back-up system som ska ta över om något sånt här inträffar. Men även det har fallerat säger Åsa Eriksson.

– Tyvärr är det så, vi har ett system som ska koppla upp sig mot en annan operatör och fungera oavsett. Men även den tjänsten låg nere, tyvärr vet jag i nuläget inte varför det är så.

Under förmiddagen fick extrapersonal larmas ut till brandstationer på landsbygden då 112 inte gick att nå för kunder som använder Tele2. Men även den personalen kunde kallas in igen vid tre-tiden.

– Om man använder Tele2 och fortfarande inte kan nå 112 så går det att plocka ut SIM-kortet och på så sätt ringa nödnumret. Därför behöver vi inte ha lika mycket beredskap längre.