Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Stort behov. Kötiderna till den vuxenpsykiatriska mottagningen i Falkenberg har minskat kraftigt och man når nu målet om vårdgarantin. I Varberg är köerna betydligt längre. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

    Stora skillnader på köer till psykiatrin

    Från 140 till bara 14 personer i kö. Under året har Falkenbergs vuxenpsykiatriska ­mottagning fått ner sina kö­tider ordentligt. Men i Varberg måste patienterna vänta länge på att få hjälp.

    På ett år har Falkenberg vuxenpsykiatriska mottagning (VPM) sänkt sina väntetider med 90 procent. De gick från ett pressat läge med 140 personer i kö förra sommaren till bara 14 stycken i augusti i år. Aslak Ivarsen, verksamhetschef för psykiatrin i Halland, menar att det delvis beror på att mottagningen har bemannats med fler psykologer. 
    – Vi har också haft draghjälp i arbetet med att korta köerna genom tillfällig förstärkning av en konsult som träffat de som väntat längst på utredning, säger Aslak Ivarsen.

    Förra sommaren bestod bemanningen av två personer – en PTP-psykolog, alltså en psykolog som gör praktisk tjänstgöring, och en legitimerad. Nu finns ytterligare två psykologer på mottagningen. Men bemanningen är inte den enda förklaringen enligt Aslak Ivarsen:
    – Vi har börjat jobba mer på ett mer effektivt och individanpassat sätt. Innan hade vi en mer traditionell utredning som såg likadan ut för alla. Nu anpassar vi mer efter patientens behov och då kan det ibland gå snabbare, säger han. 

    Nicke Nilsson, ordförande för riksförbundet för social och mental hälsa i Halland, är skeptisk till den förklaringen. Han tror att de kortade köerna framförallt beror på att man flyttar patienter, antingen till privata aktörer, eller tillbaka till primärvården efter att ha gjort en bedömning.
    – Ja, det där är väl vad de själva säger. Men sedan skickar de över en del av patienterna till andra vårdinrättningar för att få ner sin egen kö, säger han.
    Hos vårdcentralerna i Falkenberg är det dock ingenting man känner igen. 
    ”Jag har pratat med våra offentligt drivna vårdcentraler i Falkenbergs kommun och det är ingen som känner igen detta”, skriver Madelaine Gustafsson, verksamhetschef för de offentliga vårdcentralerna i Falkenberg, i ett mejl.

    I Varberg är situationen inom den psykiatriska öppenvården en annan. Här är kötiden så lång att man inte klarar vårdgarantin. För lite personal, ett ökat söktryck och återbud ligger bakom den långa kötiden. Det menar avdelningschef Linda Hedberg.
    I augusti fick bara omkring hälften av de som sökte hjälp hos Vuxenpsykiatriska mottagningen i Varberg (VPM) tid inom 90 dagar. Linda Hedberg, avdelningschef, menar att den långa väntetiden har flera förklaringar:
    – Det är en kombination av att vi inte har haft tillräckligt med personal, att söktrycket har ökat med fem procent och att vi får många återbud där den sökande i stället får en senare tid vilket i statistiken ser ut som att de fått vänta, säger hon. 

    Under våren har mottagningen även haft en del vakanser på psykolog- och läkarsidan, och med nya medarbetare kommer en introduktionstid som gör att arbetet går långsammare, menar Linda Hedberg. 
    – De kan inte börja prestera som van personal på en gång så det tar ju längre tid, säger hon. 
    För tillfället finns det sex psykologer på mottagningen. Av dessa arbetar tre på heltid, två på 80 procent och en på 40. På läkarsidan finns två fasta tjänster fördelade på fyra personer, samt hyrläkare på 1,8 tjänster.
    – Hyrläkarna är givetvis en stor kostnad och det blir en utmaning att minska de utgifterna nästa år. Vi får se hur det påverkar tillgängligheten, säger Linda Hedberg. 

    Ytterligare en faktor som Linda Hedberg nämner som bidragande till de långa köerna är ett arbetssätt där patienten får träffa både en psykolog och en läkare på samma gång vid ett första besök. 
    – Vi gör så för att höja kvaliteten och få en snabbare bedömning av vad patientens problematik är. Det innebär ju samtidigt att det går åt två tider på en patient, säger hon. 
    För att komma till rätta med kötiderna har mottagningen börjat med att försöka få ner återbuden på nybesök.
    – Då ringer en sekreterare upp och frågar om personen inte kan tänka sig att prioritera besöket och informerar om att det är svårt att få tider, säger Linda Hedberg.