Så minns hallänningarna Dagen H

För femtio år sedan, klockan fem på morgonen den 3 september 1967, svängde Svensson till höger. HN har pratat med hallänningar som minns högertrafikomläggningen.

ANNONS
|

Carl-Gustav Larsson började arbeta på Morups Bilverkstad 1966. Högertrafikomläggningen var ett återkommande samtalsämne.

–Jag minns att vi hade en kund med en Austin. Han hade satt en lapp på instrumentbrädan. "Håll till höger Astrid", stod det på den. Den satt där i flera år.

–Den 3 september befann jag mig i en sommarstuga i Ästad. På eftermiddagen skulle jag köra hem så då fick jag testa högertrafik för första gången. Det var en omställning. Man hade ju lärt sig att köra bil på vänster sida.

Sigurd Torstensson ville vara först ut. Han packade in hela familjen i bilen, en Saab 92, och gav sig ut i trafiken när natten övergick i arla morgon.

ANNONS

–Vi körde på vägen mellan Rolfstorp och Tvååker. Det var flera som var ute och körde. Vi stannade och stod still och sedan körde vi över på höger sida. Det var väl fyra –fem bilar där vi stod.

–Tre dagar senare var jag ute och körde på kvällen och då var det en vi mötte som körde på fel sida. Då blev jag osäker. Skulle jag köra över eller inte? Men helt innan vi möttes körde den andra bilen över på höger sida.

Björn Malming var Fordhandlare i Varberg.

–Det var mycket att förbereda. Vi sålde skåpbilar och då skulle dörren ju sitta på rätt sida för högertrafiken. Lantbrevbärarna skulle köpa högerstyrda bilar. De körde ofta Ford Taunus minns jag.

–Vägmärken och markeringar på vägarna –det var mycket som ändrades och det var fantastiskt fint förberett. Vänsteranhängarna pratade om att det skulle bli ett blodbad på vägarna. Men det blev det ju inte.

Calis Eliasson kör en vit Hyundai men när han tog körkort på 1940-talet rattade han en Opel Kapitän.

–Man tog det lite lugnt i början, man var lite avvaktande i trafiken. Jag tycker trafiken är hemsk nu, alla har bråttom och chansar.

ANNONS

–Jag röstade för högertrafiken. Det fanns sådana som tyckte att det var bra som det var, men jag tyckte att vi skulle bli lika de andra länderna i Europa. Jag var ute och tittade när trafiken gick över, men till fots.

Sylvia Gustafsson var i Hunnestad kyrka och firade gudstjänst söndagen den 3 september 1967.

–När vi körde därifrån fick jag ett vänsterbeteende. Jag körde på vänster sida. Vi mötte en annan bil och stannade nos mot nos. Men sen hände det aldrig någon mer gång. Efter det var jag ganska säker på att jag skulle göra rätt. Men jag körde nog inte snabbare än 20 –30 kilometer i timmen i början.

–Det var mycket runt omkring detta med högertrafikomläggningen. De sjöng "Håll dig till höger Svensson, annars slutar det med en smäll!". Det var ganska omvälvande. Alla skyltar skulle ju bytas.

Hej! Ursäkta... Minns du högertrafikomläggningen?

–Jadå. 3 september. Då fyllde min mamma år. Både morsan och farsan hade körkort. De undrade om alla skulle hålla sig på rätt sida. Själv cyklade jag bara. "Håll dig till höger Svensson" minns jag. Jag kommer inte ihåg att vi pratade om det i skolan, men det gjorde vi väl, säger Krister Rosberg –1967 en tolvårig grabb på Hisingen, i dag Långåsbo.

ANNONS

I morgon har alltså svenskarna kört på höger sida i 50 år. Den som vill uppmärksamma jubileet rekommenderar vi att lyssna på "Håll dig till höger, Svensson" med Telstars. Ska det spisas mer än musik kanske en praktisk pulversoppa kan smaka. Skulle hungern inte stillas med det är det bara att fiska upp något snabblagat ur frysen, för en sådan har man såklart på 1960-talet.

Den som vill gå in för jubileet ännu mer och testa vänstertrafik gör rätt i att ta sig till Kungsgatan i Stockholm. Mellan klockan 04.30 och 05.00 stängs gatan av och de som har ett fordon tillverkat mellan 1956 och 1967 och som anmält sig till arrangemanget är välkomna att starta färden på vänster sida för att klockan 05.00 svänga över på höger sida av gatan. Automobilhistoriska klubben är en av arrangörerna.

Fakta: På höger sida

  • Söndagen den 3 september 1967 klockan 05.00 fick Sverige högertrafik. Riksdagen fattade beslutet 1963 och därefter följde fyra år av förberedelser och kampanjer för att få alla att hålla sig till höger i stället för vänster i trafiken.
  • 1955 hade det hållits en folkomröstning i frågan. Nära 83 procent röstade nej till högertrafik. Valdeltagandet var lågt, bara 53,2 procent av de röstberättigade röstade.
  • Övergången till högertrafik innebar enorma förberedelser med att byta ut skyltar och ombyggnad av trafikmiljöer. Skyltar med ett lutande H sattes upp för att påminna alla om att nu gällde högertrafik.
ANNONS