"Har skapat stort obehag i branschen"

Fredagens lastbilsattack i Stockholm har skapat stort obehag i åkeribranschen. Det menar Lars Runesson, branschföreträdare på Sveriges Åkeriföretag Halland.

ANNONS
|

– De förare som jag har pratat med är både ledsna och chockade. Det är helt förfärligt att man använder vårt arbetsredskap som ett vapen, säger han.

Lastbilen som användes vid attentatet i Stockholm stals i samband med en varuleverans till en restaurang i närheten av Drottninggatan.

Enligt Lars Runesson har alla åkeriföretag rutiner och säkerhetsföreskrifter för lastning och lossning och att det är viktigt att man kontrollerar att dessa efterlevs. För att stärka säkerheten skulle man också kunna tänka sig att fordonen utrustas med ny teknik, menar han.

– Det skulle kunna vara någon form av teknisk lösning som hindrar lastbilen från att åka ifrån föraren, säger Lars Runesson och fortsätter:

ANNONS

– Men det går aldrig att helt friskriva sig från risken. Kommer någon mot dig med ett vapen då är det bara att hålla upp händerna.

Carl-Henric Lange, tillförordnad vd på Halmstad Delivery, är också bedrövad över fredagens attack.

– Den här händelsen gör att man tar sig en riktig funderare och det har vi gjort här på morgonkulan, säger han och syftar på att ledningen under måndagsförmiddagen samlades för att diskutera företagets rutiner.

Enligt Lange är man nöjd med regelverket som redan finns, däremot har man beslutat att bli bättre på att kontrollera att det efterlevs.

– Vi är nöjda med de regler vi har men jag kan inte garantera att alla våra chaufförer gör precis så här. Vi måste se till att efterlevnaden blir så bra som vi vill ha den, säger han.

Halmstadsföretagets regelverk säger att tomgångskörning enbart är tillåtet i en minut. Dessutom måste chaufförerna ta ur nyckeln och låsa både bilen och godsutrymmet när de lämnar fordonet.

– Gör man det här så minimerar man naturligtvis också risken för att en lastbil stjäls i terrorsyfte. Men däremot rår vi inte över om vi blir hotade och sådana saker, säger Carl-Henric Lange.

ANNONS