Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/3
ANNONS ▼

De lär företagare om integration

Malin Eirefelt, tf kulturredaktör på Hallands Nyheter, släpper i dagarna sin andra bok. Hon och medförfattaren Lina Nordstrand har skrivit Lilla integrationshandboken för företag.

Berätta om boken!
– Det här är vår andra bok. Den första heter Lilla integrationshandboken och riktar sig till privatpersoner. Den här riktar sig till företag. Vi har intervjuat massa personer, företag, organisationer och forskare inom området om hur man går tillväga för att anställa nyanlända. Det är deras svar och erfarenheter som ligger till grund för de uppmaningar och tips som finns i boken om hur man ser till att integrationen blir grymt bra. En del i boken handlar om vilka myndigheter som gör vad, vilka anställningsstöd som finns, vad som krävs för att anställa en asylsökande - grejer jag tror företagare tycker är krångliga och som tar tid. 

Vad är det för typ av företag ni har varit i kontakt med?
– Det är en hel del storföretag som Ikea, Carlsberg Sverige och Folksam. Men även många mindre företag. Alla företag har fått berätta om hur de arbetar med integration och vilka erfarenheter de har. Till exempel så gav Ikea rådet om att strunta i språkkravet, det är ett tillfälligt hinder som kan vara löst på tre månader. Deras råd är att vid rekryteringen i stället fokusera på vilka egenskaper som verkligen är viktiga för att kunan utföra jobbet. 

Vilka är de vanligaste hindren som företagen upplever?
– Det handlar främst om att företagen inte vet hur det fungerar, praktiskt. Att det tar lång tid och är krångligt. Ett annat hinder är rädslan för att göra fel. En Ica-handlare som vi pratade med tar upp det. Debatten om integration förs ofta på tidningars kultursidor och man tror att man måste ha högskolepoäng i integration för att anställa någon. Man är helt enkelt rädd för att trampa någon på tårna eller säga fel saker.  

Varför behövs en sådan här bok?
– För att många företagare vill, men upplever att de inte hinner, har tillräckligt med kunskap eller tjänar någonting på att anställa en nyanländ. Då säger jag: det tar tid men kunskapen är lätt att få och det lönar sig. Samhället tjänar på att alla människor har lika möjligheter att få ett jobb. Och företagsekonomiskt kan det till exempel handla om att man har större chans att nå kunder från Mellanöstern om man har en anställd från Mellanöstern.

Boken släpps veckan efter midsommar - hur känns det?
– Jag är supernöjd och jättestolt! Boken är svinbra. Men det kommer kännas kul först när jag träffar en företagare som säger att de har lärt sig någonting av boken. Händer inte det har jag gjort jäkla massa jobb i onödan. 

MEST LÄST