Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Dynamisk duo. Falkenbergarna Emil Karlsson och Calle (Carl-Fredrik) Olsson är två av delägarna i Bon Echo Collective som de kallar ett nytt slags företag. Den tidlösa klockan har blivit en omedelbar succé.

    Tidlös klocka succé för Falkenbergsduo

    Falkenbergsduon Emil Karlsson och Calle Olsson ville skapa ett attraktivt varumärke och ett företag med själ. Nu har de fått en rivstart med Bon Echo Collective som gör succé med Pangea, en tidlös (!) klocka designad av Emil.

    Klockan har inga siffror utan tomrum och det finns en filosofisk tanke bakom.
    – Det ska fungera som en påminnelse om att det spelar ingen roll vad klockan är utan vad du gör med tiden, förklarar Emil Karlsson.
    – Tiden är egentligen det mest rättvisa vi har fördelat här på jorden. Alla har sextio sekunder per minut. Sedan gäller det att investera tiden i saker som kommer att ge dig långvarig glädje, menar Calle Olsson.

    De är båda 27 år och lärde känna varandra under gymnasietiden när de gick i samma klass på mediaprogrammet. Men efter gymnasiet och ha jobbat i ett par år kände Emil 2013 att han ville testa något helt nytt och sökte in på designskolan Lasalle i Singapore.
    – En av de bästa i världen och svår att komma in på. Jag ville smaka på en ny kultur och var enda västerlänningen på min fakultet. Det var en enorm skillnad i tempot och nivån på undervisningen jämfört med här.
    – Men jag kände att jag hamnade rätt. Jag är fascinerad av designprocessen, från idé till färdig produkt. Vi pushade varandra i klassen och ville leverera.

    Efter ett år återvände han till Falkenberg med grundläggande kunskaper i 3D-visualisering, konceptutveckling och produktutveckling.
    Samtidigt hade Calle Olsson sedan länge flyttat från Falkenberg till Göteborg. Efter gymnasiet jobbade han inom media, bland annat på TV4, men ville gå vidare och göra något annat.
    I mars förra året satte sig de båda forna klasskamraterna en helg och brainstormade om vad de ville göra med sin framtid.

    De ville skapa ett nytt slags företag och varumärke. Resultatet blev Bon Echo Collective, ett designkollektiv där även två göteborgare ingår.
    – Vi har en förkärlek för det här med dubbla betydelser. Bon Echo är en jättelik nationalpark i Kanada och betyder på franska även bra eko eller resonans.
    – Det saknas företag med själ och vi vill skapa något med en filosofisk grundsten som är mer än bara kortsiktiga vinstmål där man skiter i vilken skada det gör. Det innebär inte att vi är superkommunister utan ser oss själva mer som individualister och menar att alla individer ska få möjlighet att blomstra. Vi samarbetar med olika artister, kreatörer och konstnärer och vår vinst behöver inte vara någon annans förlust utan det blir en winwin-grej. Fast nu pratar jag kanske bara en massa filosofisk pretentiös smörja, funderar Calle med ett leende.

    Men faktum är att Bon Echo Collective på kort tid har fått stor uppmärksamhet internationellt och sålde snabbt slut på första partiet klockor.  
    – Vi är jätteengagerade i det vi gör och har samtidigt haft otrolig tur. Vår klocka finns i fyra olika modeller och sitter på färgstarka människor runt om i världen. Till exempel en naturfotograf i Utah, en caféägare i Kuala Lumpur och en modegalning från Florens. Vi har samarbeten i San Fransisco och återförsäljare i Iran. Det har gått otroligt fort.

    Falkenbergsduon understryker att Bon Echo inte är klockmärke utan ett varumärke och att designkollektivet ska utveckla olika produkter.
    – Vi är fyra oerhört olika människor men alla har sina kompetenser och det har gjort företaget väldigt snabbfotat. En sak som är rolig är att vi har levt på sparpengar under tiden företaget vuxit fram och har inga externa investerare.