Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/15
ANNONS ▼

Se årets trender och nykomlingar från Sjönevads marknad

15 boende gör sig redo för besök av 30 000 gäster. Det är alltså Sjönevads marknad som är i full gång och efter en ovanligt lyckad fredag, med många gäster, hoppas arrangörerna på bra väder och fler besökare både idag och på imorgon söndag.

– Ja vi har väl sagt tidigare att marknaden är större än julafton här. Man delar upp året på före och efter marknaden, säger marknadsarrangören och Sjönevadsbon Magnus Schenström och skrattar.

Marknaden som har en nästan 200 årig historia är nu i full gång. På lördagen besökte Hallands nyheter marknaden och spanade in årets trender och nykomlingar. Under dessa dagar väntas cirka 30000 personer besöka området som i vanliga fall huserar omkring 15 invånare.

– Man har inte trafikproblem i Sjönevad under resten av året men det har man nu. Då har vi rusningstrafik och folk får sitta i kö för att komma härifrån. Vi har bra vägar men det går sakta in och sakta tillbaka, säger Magnus Schenström.

Vad är nytt för i år?
– Om vi ska prata om trender så finns det saker som givetvis blir mer populära. I år är det heliumballonger. Och sedan har vi haft en tradition av att ha haft mycket hantverk och det har vi även i år och det är vi väldigt glada för. 

Hostina Beraki, 4år, är inte sen med att följa årets ballongtrend. Hon håller en heliumballong som hon stolt visar upp.

– Min första ballong flög iväg, säger hon och viftar med sin rosa heliumballong.

Hennes mamma greppar snabbt tag i den.

– Akta så att du inte tappar den här också, säger hon.

Enligt Magnus Schenström så är det ganska vanligt nu för tiden att blanda marknader med festivaler och nöjen. Men han vill bevara traditionerna.

– Vi kallar oss för en traditionsrik köpmarknad. Vi tillhör en marknad som är både stor och gammal och det är vi stolta över. Det sker mycket handel och ganska lite nöje på den här marknaden. Nu för tiden har vi mycket festivaler där man blandar nöje med marknad men detta är en köpmarknad, berättar han.

Har det varit några problem med marknaden?
– Ja, vi fajtas mycket med betalningen här ute. Vi går ju mot ett kontantfritt samhälle och här måste man tyvärr ha kontanter med sig. Det är nästan ett måste.

Problemet är att det mobila nätet i Sjönevad inte har kapacitet för så många personer samtidigt. Swishbetalning och andra mobila tjänster fungerar därför inte så bra. 

– Vi måste jobba på att hitta en lösning på detta problem. Vi pratar ganska mycket om att kanske sätta upp något wifi tillfälligt här ute under de här dagarna. Det har ju men knallarnas försäljning att göra och det påverkar dem, säger Magnus Schenström.

MEST LÄST