Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Matte och musik i skön förening

Rörelse, musik ochmatematik. Vad har de med varandra att göra? - Man måste röra sig, jobba med matten praktiskt och få tid att förstå, säger Helena Lilja.
Helena Lilja är ordförande i Svenska matematiklärares förening och arbetar till vardags på Mälardalens högskola. Nu reser hon runt i landet och pratar om matematik. Igår kom hon till Falkenberg för att delta i en konferens för lärare och föräldrar.

Konferensen är en del av ett större projekt på Hertingsskolan. Det började med ett läsprojekt för tre år sedan och tack vare det läser barnen mycket mer än tidigare. Nu valde man att ha fokus på matematiken.

- Matteundervisningen behöver förändras, man kan inte bara ta fram en bok och sitta tyst och räkna, säger Helena Lilja.

Rörelsecentrum och matematikcentrum bor grannar i hjärnan. När man rör sig stimuleras därför matematikinlärningen.

- Det gäller att få fart på hjärnan! Gör figurer av rep och mät arean på dem. Gå ut i naturen eller gå runt i klassrummet, säger Helena Lilja.

• Men noter och takter, hur kan de förenkla inlärningen?

- Räknandet är viktigt för musiken och takten måste stämma, förklarar Agnetha Hellgren som arbetar på Hunnebostrands skola i Sotenäs kommun.

- Matteundervisningen är alldeles för läromedelsfixerad idag. Det handlar bara om antal sidor, prov och stress, säger hon.

Istället förenar hon musiken och matematiken och hjälper på så sätt eleverna att förstå vad fjärdedelar och åttondelar är.

- Eleverna förstår att det finns ett samband mellan matte och musik, säger Agnetha Hellgren.

- Folk har nog lite förutfattade meningar om matematik. Föräldrarna säger kanske att de var dåliga på matte i skolan och att deras barn är det därför. Men matte är roligt, säger Ulf Nyborg, rektor på Hertingsskolan.

- Och det är absolut nödvändigt! Du kan inte gå genom livet och tro att du inte behöver matematik, säger Agneta Hellgren.

Några elever Helena Lilja jobbat med gjorde en film om hur man stöter på matte i vardagen. Det var alltifrån väckarklockan till trafikljusen. Och några andra elever gjorde ett projektarbete om trängselskatterna och räknade på hur mycket pengar som kommer in när folk inte betalar avgiften i tid.

- Det är inte alls för tidigt att redan i förskolan lära sig om bråk, ekvationer och annat som kommer senare, säger Helena Lilja.

- Och det är viktigt att kunna ta till sig alla begrepp som används i matten idag. Att använda ord som addera istället för plussa, till exempel. Det blir lättare att ta till sig matematiken med fler synonymer, fortsätter hon.

- Som lärare måste man veta vad som krävs senare i barnens skolgång, säger Agnetha Hellgren.

Hertingsskolans matematiksatsning håller på i ett år till. Vad nästa ämne blir vet man inte än, men det kommer att fortsätta som nu att det börjar i förskolan och hålls ihop till klass fem, förklarar Ulf Nyborg.

- Vi vill få igång "pratet" som främjar utvecklingen. Föräldrarna kan komma till skolan och se vad vi håller på med och det blir mycket roligare föräldramöten, säger Ulf Nyborg.

"Familjemattekvällar" har anordnats vid flera tillfällen där barn och föräldrar löser problem tillsammans genom lek och träning. Både föräldrarna och barnen får aha-upplevelser. Och hur små barnen än är kan de förstå.

- Barnen tycker det är jätteroligt, speciellt att deras föräldrar stannar kvar hos dem och är med i undervisningen, säger Agnetha Hellgren.

- Det är tacksamt att jobba med matte för alla kan tänka och lösa problem. Men man gör det på sin egen nivå - det handar ju om att tänka, och det kan du alltid bli bättre på, säger Helena Lilja.