Gamla kajer ska stärkas med ny betong

Kajer i Falkenbergs hamn behöver rustas upp och arbetet pågår för fullt. Framåt jul ska det hela vara klart och då beräknas det ha gått åt 250 kubikmeter betong.

ANNONS
|

Det handlar om cirka 300 meter som renoveras i den här vändan. Svensk Sjöentreprenad AB (SSE) har fått uppdraget och började för en månad sedan med att ta bort gammal betong.

Bygger på

– Man kan säga att vi bygger en ny kaj ovanpå den gamla. Det blir väldigt stabilt och bra när det blir klart. Men det är en lång väg dit, förklarar Johan Holmberg som är vikarierande platschef.

Han bor i Halmstad, precis mittemellan SSE:s kontor i Göteborg och Malmö där Johan ofta brukar tjänstgöra. Men han har lite koll på Falkenberg också.

– Vi gjort arbeten här tidigare och jag har faktiskt bott i Falkenberg för länge sedan när jag jobbade på Mölnlycke.

ANNONS

Stabila kanter

Mölnlycke blev senare SCA och har precis bytt namn till Essity. Från mjuka blöjor har Johan alltså gått över till att arbeta med betydligt hårdare material. Järn och betong används för att få stabila kajkanter mellan dockorna på Falkvarv och även cirka femton meter bakom terminalbolaget.

– Vad vi gjort nu är att vi vattenbilat klart ungefär 120 meter. Det innebär att vi använder vatten under mycket högt tryck som tar bort dålig betong och frilägger armering. Stålsponten som håller kajen på plats kommer efter formning, armering och gjutning att skyddas med ny betong.

Fjärrstyrd robot

Bilningsarbetet utförs med hjälp av en fjärrstyrd robot.

– Vi använder en flotte med skyddsnät som fångar upp betong och stenar så att det inte kommer ut i vattnet. För säkerhetsskäl så håller vi koll på båttrafiken i farleden strax utanför och stänger av roboten då båtar passerar. Det bullrar också en hel del.

– V har varit över på andra sidan och har gjort bullermätningar. De har legat långt under högsta tillåtna värden och vad jag vet har det inte kommit in några klagomål, säger Johan Holmberg.

Dykare

Arbetet med betonggjutning utförs av tre man på land och av tre dykare under vatten. 250 kubikmeter betong och ny armering ska se till att kanterna klarar av tryck på hundra ton.

ANNONS

– Vi avslutar med att sätta anoder på vitala delar för att skydda mot rost. Speciellt i vattenlinjen är det utsatt.

Anoderna behöver bytas efter 5-10 år och är ett mindre underhållsarbete. I övrigt beräknas kajerna hålla i 40-50 år efter den här insatsen.

Underhållsplan

Falkenbergs kommun står som beställare och det hela kommer att gå på 5,3 miljoner kronor. Kommunen äger och ansvarar för anläggningarna i hamnen som sedan arrenderas ut till olika verksamheter som Falkvarv, Falkenbergs Terminal och Lantmännen.

– Vi gör regelbundna besiktningar av kajerna och måste ta hand om dem så att inte stan rasar ut i Ätran. Det finns en underhållsplan och vi äskar pengar för det i budgeten. I slutändan är det kommunfullmäktige som bestämmer hur mycket det blir varje år, förklarar Jimmy Vänestål som är projektledare för hamn och järnväg på kommunens samhällsbyggnadsavdelning.

En ska rivas

Men alla kajer bevaras inte. Vid gamla Glasfiber håller den på att rasa.

– Den ska rivas eftersom den inte används. Det skulle gjorts förra året men pengarna räckte inte till. Vi har äskat om mer pengar och får vi det blir det väl nästa år, säger Jimmy Vänestål.

Falkenbergs hamn

Falkenbergs hamn ägs av kommunen men drivs av det privata företaget Falkenbergs Terminal AB. Kommunen arrenderar ut mark och byggnader i hamnen till flera olika aktörer. I hamnen hanteras huvudsakligen sågade trävaror, spannmål, granit och industriråvaror. Hamnen har tillgång till järnvägsspår för godstrafik.

Källa: Falkenbergs kommun

ANNONS