Att cykla rätt är inte alltid lätt

Polisen och gatuchefen har svårt att reda ut begreppen

ANNONS
|

Att cykla och följa regler kan vara svårt. Det intygar till och med polisen och kommunens tjänstemän. HN tog en runda för att försöka reda ut vad som gäller.

Poliserna Sofia Malmsten och Jacob Sjögren och kommunens gatuchef Linda Larsson och trafikingenjör Nina Andersson är överens om att det finns många fallgropar på cykelvägen.

– Vi ska göra allt vi kan för att förbättra för cyklisterna, säger Nina Andersson.

Fyra poliser cirkulerar i stan och påpeka fel och brister hos cyklisterna. Denna veckan är det skarpt läge. Då kommer böter att ges till den som inte sköter sig.

ANNONS

–Vad har hänt i stan! Det är ingen som cyklar på trottoarerna längre, utbrister en man på cykel.

Sofia Malmsten förklarar satsningen och får uppmuntrande tillrop till svar.

–Vi får många frågor och vi känner verkligen att det vi gör uppskattas av allmänheten, förklarar Sofia Malmsten.

Men det är inte alltid lätt att cykla rätt. Det visar sig på cykelturen i centrum. Polisens och kommunens representanter är överens om att reglerna emellanåt är svårtolkade.

– Kommunen har nyligen antagit en cykelstrategi. Vi arbetar utifrån den och vi ska bland annat se över hur cykeltrafiken ska ledas på Sandgatan, Holgersgatan och på Arvidstorpsvägen. Många skulle nog välja att cykla på Holgersgatan om det inte vore så otryggt att göra det där, säger Linda Larsson.

Sofia Malmsten är den polis som ansvarar för polisens cykelsatsning. Hon erkänner villigt att hon från början trodde att det skulle vara enkelt att visa hur cyklisterna ska ta sig fram i centrum, men att hon med tiden hittat flera punkter i stan som hon känner sig osäker på.

–Nygatan är ett sådant exempel.

På Nygatan samsas alla trafikanter på samma villkor eftersom det är ett gångfartsområde. Cyklister som cyklar mot stan ska i första hand samsas med bilarna. Den som cyklar ut från stan ska i första hand ta sig fram på cykelbanan på den sida som Bröderna Johanssons ligger på.

ANNONS

–Vi ska titta på hur vi ska lösa situationen på Nygatan. I dag tar bilarna för stor plats och markeringarna är otydliga, säger Linda Larsson.

Den som cyklar ut från stan mot Tröingeberg hamnar snart i vägbanan eftersom det inte finns någon cykelbana på den del av Nygatan som ligger i höjd med gallerian och före detta JC-butiken.

–Det är väldigt många som gör fel här. De väljer att cykla på trottoaren i stället för i vägbanan. Det gäller båda på Nygatan utmed den sträckan, säger Sofia Malmsten.

Linda Larsson håller med. Hon vet om problemet och kommunen har flera gånger blivit uppmärksammade på att cyklisterna inte sköter sig utmed den aktuella sträckan.

–Vi måste ha en tydligare markering, konstaterar hon.

–Fotgängare ska inte behöva vara rädda när de rör sig i stan. Cyklisterna tar för stor plats och cyklar ofta väldigt, säger Sofia Malmsten.

Polisen och gatukontorets folk är överens om att det inte alltid är enkelt att veta vad som gäller. Ett exempel är Tullbron. Där är det högertrafik som gäller och inget annat. Den som cyklar på fel sida kan få en ordningsbot för ”felaktig placering av fordon på väg”. De vita linjerna i vägbanan efter Tullbron är föredömligt tydliga tycker Sofia Malmsten, men varför leds cyklisterna upp på trottoaren efter några meter?

ANNONS

–Cykling borde vara tillåten på vägbanan eftersom den är så bred, säger Linda Larsson.

ANNONS