Jaguar är ett av flera märken som hamnat i Teslas skugga i Norge. Nästa år kan det vända - då lanseras elmodellen I-pace, som här visas upp i en så kallad VR-simulering.
Jaguar är ett av flera märken som hamnat i Teslas skugga i Norge. Nästa år kan det vända - då lanseras elmodellen I-pace, som här visas upp i en så kallad VR-simulering.

Trots problemen: Tesla-rusning i Norge

Trots att "folkelbilen" Model 3 är försenad har Tesla nu etablerat sig som en av de stora tillverkarna i elbilens förlovade land Norge. På en enda dag förra veckan levererade man fler bilar än vad Jaguar har gjort hittills i år.

ANNONS
|

I tisdags i förra veckan fick det amerikanska företaget ut 286 nya fordon i den norska trafiken, rapporterar Dagens Næringsliv. Det kan jämföras med Jaguars siffror till och med november, 255 levererade bilar.

Det anrika brittiska märket har i och för sig backat 20 procent i Norge i år. Men Teslas siffror står sig även mot exempelvis Porsche.

Den tyska sportbilsjätten har gått framåt med 50 procent under årets första elva månader, till 586 levererade bilar, enligt branschorganisationen OFV. Tesla har skeppat i väg fler bara den senaste veckan, 933 stycken.

ANNONS

Och då har mycket kring Tesla under hösten ändå handlat om svårigheterna med Model 3, tänkt att bli en folkmodell till ungefär halva priset av S och X, de två modeller som Tesla för närvarande säljer i Norge och på andra utländska marknader.

Målet om att bygga 5000 Model 3 per vecka har skjutits upp från årsskiftet till i mars. Leveranser till vanliga kunder har nu kommit i gång i Kalifornien, men i så liten skala att många sätter frågetecken även kring mars-målet.

Till Europa väntas Model 3 först mot slutet av nästa år.

TT

Fakta: Bilpriser i Norge och Sverige

Bilar som kan köras avgasfritt är väldigt gynnade i Norge, både jämfört med bensin- och diesel-varianter och i relation till läget i de flesta länder. Elbilstillverkare som Tesla slipper bland annat den så kallade engångsavgiften, som på fossilbilar kan vara flera hundratusen kronor per exemplar.

Elbilar är därmed ofta mycket billigare i Norge, medan andra bilar generellt är billigare i Sverige

ANNONS