Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171111-kinanathandel-562268_se.hn_1.jpg
Den 11 november är världens överlägset största näthandelsdag, med anledning av singlarnas dag i Kina. Arkivbild.

Singeldag blev världens största shoppingdag

Det började som en dag för alla singlar men har utvecklats till en konsumtionsorgie. Den kinesiska näthandeln på singlarnas dag har på nytt slagit rekord.

När den 11 november blev singlarnas dag i Kina beskrevs det som en motreaktion på uppståndelsen kring tvåsamheten på alla hjärtans dag – men nu är det framför allt den överlägset största dagen för näthandel i världen.

- På singlarnas dag är shopping en sport, det är underhållning, säger Joseph Tsai, en av den kinesiska näthandelsjatten Alibabas grundare.

Redan efter några timmar på lördagen var rekordet från i fjol slaget: Folk hade då handlat för 18 miljarder dollar, närmare 150 miljarder kronor. Omsättningen på singlarnas dag i Kina överträffar summan från "black friday" och "cyber monday" i USA.

Singlarnas dag pågår i 24 timmar och invigdes med påkostade jippon runt om i Kina. Alibaba arrangerade en gala med bland andra skådespelaren Nicole Kidman och artisten Pharrell Wiliams på gästlistan.

Även i Sverige återfinns numera konceptet i näthandeln. Till exempel har några av landets största elektronikåterförsäljare dagen till ära ändrat sina sajter, där en mängd erbjudanden lyfts fram under vinjetten "Singles day".

Fakta: Singlarnas dag

MEST LÄST