Genom att titta på en produkts prishistorik kan du lättare avgöra hur bra ett erbjudande är. Arkivbild.
Genom att titta på en produkts prishistorik kan du lättare avgöra hur bra ett erbjudande är. Arkivbild.

Rådet inför Black Friday: var priskritisk

Erbjudanden haglar tätt inför Black Friday. Men i vissa fall lovar de rödmarkerade prislapparna runt men håller tunt. Enligt jämförelsesajten Prisjakt är priserna under Black Friday inte alltid bättre än vilken annan dag som helst.

ANNONS
|

- Vi har sett att många produkter är lika billiga, eller till och med billigare andra tider på året än på just Black Friday, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt och tillägger:

- Under Black Friday är det enorma volymer av produkter som går upp och ner i pris, men en vanlig dag är det också det.

ANNONS

Enligt Carl Vult von Steyern ändras priser på varor allt oftare och begreppet rea är därför något förlegat.

- Tittar man på produkter i dag så har de ett jojo-beteende, man har kampanjer löpande hela tiden under året. Detta gör att det bli svårt att veta vad som är rea. I svensk lagstiftning betyder rea att man ska ha normalpris under en längre tid och sedan ska man ha en markant sänkning under kort tid.

När butiker och företag avlöser varandra med lockande kampanjer och reor blir det svårare för konsumenten att avgöra hur bra ett erbjudande faktiskt är, samtidigt som det gör det möjligt att fynda oftare under året.

- Det är därför viktigt att jämföra och kolla prishistorik, och att hålla emot impulserna. Vi blir överösta av en massa intryck och det gäller att vara förberedd, säger Carl Vult von Steyern.

ANNONS
TT

Fakta: Black Friday

Black Friday ska ha börjat i USA i samband med Thanksgiving och då varit en signal om julhandelns början. Namnet Black Friday sägs komma från att butikerna då vände röda förlustsiffror till svarta vinstsiffror.

Nästan varannan svensk planerar inköp under readagen, fler män än kvinnor är köpsugna.

Svensk Handels bedömning är att försäljningen kommer att öka med 18–25 procent jämfört med föregående år och uppgå till 6,3–6,6 miljarder kronor.

Fyra av tio handlare planerar att ha någon form av kampanj i samband med Black Friday. Det är 30 procent fler än förra året.

Mest populära kategorier är kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.

Källa: Svensk Handel

ANNONS