Norwegian är inte nära konkurs, men behöver kapitaltillskott och dra ned på kostnaderna, enligt flygbolagets storägare och vd Bjørn Kjos.
Norwegian är inte nära konkurs, men behöver kapitaltillskott och dra ned på kostnaderna, enligt flygbolagets storägare och vd Bjørn Kjos.

Norwegians vd öppnar för att sälja

Rätt köpare får gärna ta över Norwegian, enligt storägaren och vd:n Bjørn Kjos. Samtidigt räknar han med att bolagets resultat kommer att lyfta under 2019.

ANNONS
|

- Det som är en förutsättning för mig är att den som går in och köper Norwegian måste vara bra för alla mina medarbetare och alla våra resenärer. Bolaget får inte gå till någon som är dålig. Det är det viktiga för mig, säger Bjørn Kjos i en TT-intervju.

Den 72-åriga norrmannen är inte bara Norwegians vd, utan också en av grundarna och storägarna i flygbolaget. Tillsammans med sin storebror Tore Kjos och Norwegians styrelseordförande Bjørn Kise äger han via holdingbolaget HBK Invest en dryg fjärdedel av flygbolaget.

ANNONS

- Jag är bara en av ägarna och om de andra ägarna vill sälja Norwegian är jag inte den som säger nej, aldrig i världen, säger Bjørn Kjos.

Flera intressenter

Kjos bekräftar att flera seriösa intressenter har varit i kontakt med Norwegian för att diskutera en affär vid sidan av British Airways-ägaren IAG, som tidigare i år förklarade att man inte längre vill köpa bolaget. Denna typ av samtal har dock lagts på is sedan Norwegian i slutet av januari bad om kapitaltillskott från ägarna på tre miljarder norska kronor i en garanterad nyemission.

- Allt sådant måste parkeras, sedan får vi se. Vi gör det som är bäst för kunderna och det som är bäst för aktieägarna, säger Kjos.

Norwegians brakförlust i fjol hänger bland annat samman med höga kostnader till följd av problem med Dreamliner-flygplanens Rolls Royce-motorer och en felsatsning i Norwegians försök att säkra rimliga bränslepriser.

ANNONS

- Vi hade inte varit så långt ifrån att göra vinst om vi inte hade säkrat oljepriset och vi inte hade haft motorproblemen, säger Kjos.

I ett kompensationsavtal, vars detaljer är hemliga, har Rolls Royce utlovat extra back-up-flygplan under 2019. Kjos räknar med att detta kommer att bidra till att lyfta Norwegians resultat.

Samtidigt ser Kjos en väsentligt mindre risk för att oljepriset ska spöka igen efter fjolårets bokföringsmässiga smäll på cirka två miljarder till följd av en prissäkring på en prisnivå som skulle visa sig vara alldeles för hög.

Ska vara lönsamma i år

I affärspressen beskrivs Norwegians läge som en "finansiell härdsmälta". The Wall Street Journal har analyserat konkursrisken och vd:n för konkurrenten Ryanair, Michael O'Leary, har fått tillfälle att upprepa sin domedagsprofetia om att Norwegian kommer att gå under.

Kjos avfärdar detta:

- Så har han sagt i 18 år tror jag, eller 16 i alla fall.

ANNONS

Enligt Norwegian-chefen har bolaget nu nått en lämplig storlek och siktet är inställt på att 2019 ska gå plus.

- 2019 har vi sagt att vi ska vara lönsamma, säger han.

- Nu har vi den produktionsvolym vi önskar och vi har den skala vi vill ha, så nu är det full koncentration på att få det vi håller på med lönsamt. De flyglinjer som inte är lönsamma ska vi lämna, tillägger han.

Hämtar in nytt kapital

Norwegians lånefinansierade och snabba expansion har dock blåst upp nettoskulden till 32 miljarder och bolagets så kallade soliditet närmar sig enligt flera bedömare golvet i flygbolagets avtal med långivare.

- Vi vill inte vara på sådana nivåer. Det är därför vi nu går ut och hämtar in nytt kapital, säger Kjos.

ANNONS

TT: Men ni är inte nära konkurs?

- Nej, vi är inte i närheten av det.

TT: Kan jag vara säker om jag köper en biljett att jag får resan?

- Ja, det kan du vara säker på.

SAS kan inte andas ut

För att stärka lönsamheten har Norwegian börjat sälja flygplan och lanserat "Focus 2019", ett program som ska dra ned kostnaderna med två miljarder norska kronor. Avtal med underleverantörer ska bland annat förhandlas om. Det talas också om att knoppa av stora delar av flygplansflottan i ett separat bolag.

Men lågprisprofilen kommer bolaget inte att överge.

TT: Så SAS kan inte andas ut?

- Nej, vi har ju väsentligt lägre kostnader än SAS, säger Kjos och utlovar fortsatt prispress.

ANNONS

Men någon ambition att slå ut SAS har han inte.

- Det kommer alltid finnas utrymme för båda två, om du frågar mig. Och vi har det väldigt bra vid sidan av SAS här i Skandinavien och jag har mycket hellre SAS som konkurrent än många andra.

TT

Kjos: Flyg inte med värstingarna

- Om du är lite miljömedveten så kan du förstås ta tåget. Men du ska ju i vart fall inte flyga med värstingarna, säger Norwegian-chefen Bjørn Kjos.

Han har inte följt den 16-åriga Greta Thunberg väg till att bli en världsberömd klimataktivist, som kulminerade i ett uppmärksammat tal på Världsekonomiskt forum i Davos där hon uppmanade alla att sluta flyga – precis som hon själv har gjort.

Men Kjos tycker inte en flygbojkott är rätt sätt att lösa klimatproblemen på kort sikt. Han vill i stället lyfta fram Norwegians förhållandevis moderna flygplansflotta som ett bra sätt för resenärer att stilla sin klimatångest.

Moderna flygplan släpper enligt Kjos ut 70 procent mindre koldioxid än de äldsta flygplanen som fortfarande är i trafik.

- Om vi hade kunnat få alla att flyga med moderna flygplan hade vi lätt kunnat minska utsläppen med hälften, säger han.

På lite sikt räknar Kjos med att utsläppen från flygandet helt kan fasas ut, när motorer som går på flygfotogen har ersatts med eldrivna flygmotorer.

- Kanske om 15–20 år tror jag kanske den är där, men i dag finns inte den tekniken.

Fakta: Norwegian-aktien störtdök i fjol

Norwegian-aktien kostar i dagsläget knappt 100 norska kronor på Oslobörsen, den lägsta nivån sedan 2012. Den har fallit hårt efter brakförlusten för 2018, beskedet om en nyemission och det faktum att British Airways ägare IAG meddelat att man inte längre vill köpa Norwegian. För tio månader sedan låg kursen på 310 kronor.

Norwegian, som har vuxit från fyra norska inrikeslinjer 2002 till att bli Europas tredje största lågprisflygbolag, drev igenom en kraftig och lånefinansierad expansion i fjol. Kapaciteten ökade med 37 procent och antalet passagerare som flög med Norwegian ökade 13 procent till 37 miljoner.

Försäljningsintäkterna följer med uppåt och steg med 23 procent till 9,6 miljarder norska kronor i fjärde kvartalet. Men lönsamheten är i botten. Resultatet för fjärde kvartalet blev en rörelseförlust på 3,1 miljarder norska kronor och rensat för engångsposter blev det minus 1,3 miljarder.

Det negativa kassaflödet under 2018 summeras till 8,5 miljarder och nettoskulden har lyft till 32 miljarder norska kronor. Norwegians soliditet (eget kapital som andel av tillgångarna) har till följd av utvecklingen fallit till 3 procent, vilket enligt flera bedömare innebär ett akut behov av kapitaltillskott för att bolagets långivare inte ska begära bolaget i konkurs.

Det dystra bokslutet för 2018 kom efter en vinstvarning och beskedet om en nyemission på 3 miljarder kronor (drygt ett år efter att Norwegian tog in 1,5 miljarder i en nyemission).

Källor: Norwegian, Reuters

ANNONS