Nissan hoppas på prischock på elbilar

Nissan får med sig koncernsyskonen Renault och Mitsubishi i plattformen för den kommande nya versionen av elbilen Leaf. Resultatet ska bli avgasfria bilar som inte kostar mer i inköp än motsvarande fossila modeller.

ANNONS
|

Den gamla Leaf är världens mest sålda bil utan avgasrör. Men även om den är väldigt billig i drift skräms många kunder bort av att den kostar avsevärt mer i inköp än många bensin- och dieselbilar i sin klass. I Sverige är priset över 300000 kronor.

I Japan kostar en Leaf från 2,8 miljoner yen (220000 kronor). Målet är nu att få fram en ny generation elbilar vars startpris ska kunna ligga kring 2 miljoner yen, skriver den japanska tidningen Nikkei.

Samma koncern

Det ska uppnås genom att utvecklingskostnaderna delas med Mitsubishi och Renault. Fransmännen och Nissan ingår i samma koncern, och även Mitsubishi är nu på väg in i den, men trots det har Renaults elbilar hittills tagits fram helt separat.

ANNONS

Enligt Nikkeis rapport ska Mitsubishi och Renault från och med 2018 inte syssla med några egna så kallade plattformar, grundkonstruktionen för bilarna, utan i stället använda den nya Leaf-plattform som Nissan snart presenterar.

Även viktiga delar som motorer och batterier ska delas. I dag tillverkar Nissan sina egna elbilsbatterier, bland annat i Sunderland i England, medan Renault köper in sina från LG.

Hemlighetsfull vd

Många hade väntat sig att den nya Leaf redan skulle vara presenterad, eftersom elbilspionjären Nissan håller på att bli omkörd av bland andra just Renault. Den franska tillverkarens senaste Zoe har ett batteri på 41 kilowattimmar, vilket ger den mycket längre räckvidd än Leafen, som funnits på marknaden ända sedan 2010.

Och inte minst skapar just nu GM svallvågor över hela världen med Bolt, som ses som den första "folk-elbilen" med räckvidd i klass med Teslas miljonvagnar.

De senaste signalerna är att "Leaf 2" presenteras på IT-mässan CES i USA i januari, där Nissans vd Carlos Ghosn ska hålla tal.

- Jag berättar inte vad vi ska visa på CES i Las Vegas. Jag vill ju att folk ska komma dit, sade Ghosn nyligen till journalister i Japan, men tillade att det blir något "substantiellt".

ANNONS

Fakta: Elbilsboom

I takt med miljölarmen växer marknaden för bilar som inte släpper ut några giftiga avgaser vid körning. Bland andra Toyota har satsat på vätgasdrift, men den stora majoriteten avgasfria bilar är batteribaserade laddfordon.

Ungefär nu, kring årsskiftet 2016-17, säljs troligen laddbil nummer två miljoner någonstans i världen, enligt svenskgrundade EV Volumes som driver en global databas.

Troligast är att detta sker i Kina, som rusat upp som den i särklass största marknaden. Försäljningen under årets första tre kvartal uppgick till 225000 laddbilar, en uppgång med 117 procent jämfört med samma period 2015 enligt EV Volumes.

Därmed överstiger också laddbilsandelen 1 procent på världens största bilmarknad – en futtig andel, men ändå en tröskel som enligt experter möjliggör ett storskaligt genombrott.

Och det tänker också Kinas smoggdrabbade myndigheter se till. Ett förslag finns nu om att redan 2018, alltså i stort sett om ett år, måste minst 8 procent av alla nya bilar vara elbilar.

Norge är ett exempel på hur snabbt det kan gå. Där klarar nästan varannan bil såld i november avgasfri drift, med en marknadsandel för rena elbilar på drygt 19 procent, laddhybrider på 13 procent och icke laddbara hybrider på 11 procent.

Källor: EV Volumes, Forbes, OFV.

ANNONS