Husqvarna redovisar en vinst före skatt på 1795 miljoner kronor för årets andra kvartal. Motsvarande kvartal i fjol låg vinsten på 1879 miljoner kronor.
Nettoomsättningen under årets andra kvartal steg samtidigt till 14,3 miljarder kronor, upp från 13,1 miljarder ett år tidigare.
Dåliga resultatet för divisionen Consumer Brands ligger bakom den försämrade lönsamheten.
"Närvaron i vissa konsumentsegment kommer successivt att upphöra. Som en följd av den framtida inriktningen kommer divisionen Consumer Brands att infogas i divisionerna Husqvarna och Gardena", skriver bolaget i rapporten.
Bland annat kommer Husqvarna att lämna produkter och varumärken inom lågprissegmentet, särskilt inom bensindrivna så kallade gå-bakomgräsklippare och trädgårdstraktorer.
"Påverkan på nettoomsättningen för 2019 är närmare 2 miljarder kronor men kommer att ha en positiv inverkan på koncernens rörelsemarginal", skriver Husqvarna.