I takt med att svenska mode- och livsstilskändisars följare strömmar över från bloggar till Instagram följer pengarna efter.
Manuela Kjeilen, som driver instagramkontot "passionforbaking" med 1,2 miljoner följare, får varje dag förfrågningar om reklamsamarbeten från olika företag. Hon säger att hon publicerar produktbilder ungefär två gånger i månaden och tar 15 000 kronor per bild.
Problemen med dold annonsering har flyttat med från bloggarna till Instagram, enligt sociala medier-experten Lena Leigert.
Enligt marknadsföringslagen ska det tydligt framgå vem som är avsändaren bakom ett reklambudskap. Men en del företag uppmanar instagramanvändare att utelämna sådan information, menar Lena Leigert.
Manuela Kjeilen bekräftar den bilden.
Ett annat problem är att en del unga instagramanvändare utnyttjas av företag som ser en chans att billigt nå ut med reklam, säger Lena Leigert.
Hon får medhåll av internetforskaren Annakarin Nyberg.
Men Babak Faramarzian delar inte bilden av en problemtyngd bransch.
1. Zlatan Ibrahimovic, fotbollspelare, 5,3 miljoner följare
2. Felix "Pewdiepie" Kjellberg, youtubestjärna, 4,3 miljoner följare
3. Kevin Bergendahl, företagare, 2,4 miljoner följare
4. Tim "Aviici" Bergling, artist, 1,6 miljoner
5. Daniel Frank, driver kontot Men with class, 1,6 miljoner följare
6. Rachel Bråthen, yogainstruktur, 1,4 miljoner följare
7. Anna Nyström, modell, 1,3 miljoner följare
8. Manuela Kjeilen, bakbloggare, 1,2 miljoner följare
9. Kenza Zouiten, bloggare, 1 miljon följare
10. Elsa Hosk, modell, 1 miljon följare