Bolag utnyttjar unga instagrammare

Instagram blir en allt hetare annonsmarknad för företag. Kändisar med många följare kan tjäna tiotusentals kronor på en enda produktbild.Samtidigt utnyttjas många unga instagramanvändare av annonsörer, enligt experter.

ANNONS
|

I takt med att svenska mode- och livsstilskändisars följare strömmar över från bloggar till Instagram följer pengarna efter.

- Det är nog Instagram som är populärast just nu bland våra kunder, säger Babak Faramarzian, vd på sociala medier-byrån Cure Media, till TT.

Manuela Kjeilen, som driver instagramkontot "passionforbaking" med 1,2 miljoner följare, får varje dag förfrågningar om reklamsamarbeten från olika företag. Hon säger att hon publicerar produktbilder ungefär två gånger i månaden och tar 15 000 kronor per bild.

- Det är många som instagrammar enbart för pengarna. Det känns väldigt fejk. Jag markerar alltid att det är reklam när jag lägger ut betalt innehåll på Instagram, säger hon.
Problem med dold annonsering

Problemen med dold annonsering har flyttat med från bloggarna till Instagram, enligt sociala medier-experten Lena Leigert.

- Man får pengar, eller ersättning i form av produkter, för att lägga upp en bild men skriver inte ut vilket företag som ligger bakom marknadsföringen, säger hon.

Enligt marknadsföringslagen ska det tydligt framgå vem som är avsändaren bakom ett reklambudskap. Men en del företag uppmanar instagramanvändare att utelämna sådan information, menar Lena Leigert.

Manuela Kjeilen bekräftar den bilden.

ANNONS
- Ett företag ville att jag skulle strunta i att märka inlägget med "reklam". Men det sa jag nej till, säger hon.
"Unga utnyttjas"

Ett annat problem är att en del unga instagramanvändare utnyttjas av företag som ser en chans att billigt nå ut med reklam, säger Lena Leigert.

Hon får medhåll av internetforskaren Annakarin Nyberg.

- Många har svårt att värdesätta sin trafik. Det är väldigt billigt att köpa innehåll av en minderårig som når ut till hundratusen personer, säger hon.

Men Babak Faramarzian delar inte bilden av en problemtyngd bransch.

- Jag vet att problemen förekommer. Men inte i stor utsträckning. Vi, liksom våra stora branschkollegor, ser på detta seriöst och långsiktigt. Vi annonsmärker alltid våra kampanjer. Det ger bättre utfall. Smygreklam uppfattas som något negativt av följarna, säger han.

1. Zlatan Ibrahimovic, fotbollspelare, 5,3 miljoner följare

2. Felix "Pewdiepie" Kjellberg, youtubestjärna, 4,3 miljoner följare

3. Kevin Bergendahl, företagare, 2,4 miljoner följare

4. Tim "Aviici" Bergling, artist, 1,6 miljoner

5. Daniel Frank, driver kontot Men with class, 1,6 miljoner följare

6. Rachel Bråthen, yogainstruktur, 1,4 miljoner följare

7. Anna Nyström, modell, 1,3 miljoner följare

8. Manuela Kjeilen, bakbloggare, 1,2 miljoner följare

9. Kenza Zouiten, bloggare, 1 miljon följare

10. Elsa Hosk, modell, 1 miljon följare

ANNONS