Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Fortsätter satsa. Hallandsposten startar daglig bevakning av det halländska näringslivet och börjar ge ut ett månadsmagasin. Inom kort anställer vi tillsammans med Hallandsnyheter två näringslivsreportrar, säger tidningarnas publisher, Viveka Hedbjörk.

    Nu satsar vi på näringslivet

    Nu får det lokala näringslivet daglig bevakning och nyhetsuppdatering. Hallandsposten och Hallands Nyheter anställer specialreportrar och startar ett nytt näringslivsmagasin.

    HP:s och HN:s näringslivsbilaga Hallands affärer stöps om under våren. I stället för att vara en bilaga som ges ut en gång i månaden flyttar näringslivsnyheterna i huvudsak över till hallandsposten.se och hn.se och blir en digital produkt med egen undersajt.

    – Vi har inte haft någon kontinuerlig bevakning av näringslivet, i ordets rätta bemärkelse. Jag är helt säker på att när vi börjar titta på det hittar vi nyheter, allt ifrån nysatsningar och framgångar till förändringar och utmaningar. Det finns en hel del att gräva ur, men vi har ännu inte satt ned foten och tagit beslut om hur vi ska begränsa oss, säger Hallandspostens och Hallands Nyheters publisher, Viveka Hedbjörk.

    HP och HN startar inom kort rekryteringen av två näringslivsreportrar. Tanken är att bevakningen av det halländska näringslivet ska vara igång i sin nya form i maj 2018.

    Nästa steg i förändringen av näringslivsmaterialet blir att tidningarna ska ge ut ett näringslivsmagasin, som ska komma ut fyra gånger om året.

    – Magasinet får en annan inriktning, med fördjupningar, analyser, porträtt och reportage. Det blir långläsning, som inte är så nyhetstung som i den dagliga bevakningen, fortsätter Viveka Hedbjörk.

    De halländska tidningarna visar upplagemässiga och försäljningsmässiga framgångar, till viss del tvärt emot prognoserna. Hallandsposten har till exempel över 700 fler prenumeranter och Hallands Nyheter 300 jämfört med samma tid förra året.

    – Vi går bättre än budget, intäkterna har stabiliserats. Vi ser att de samlade intäkterna till och med ökar. Det beror till stor del på att vi inte tappar prenumeranter på papperstidningen, så som vi befarade - och det är vi skapligt ensamma om. Samtidigt går de digitala prenumerationsintäkterna bättre än väntat. Hela upplageintäkten är högre än budgeterat, och annonsförsäljningen går bättre än vad vi planerade för. Prognoserna har slagit fel - men åt rätt håll, säger Viveka Hedbjörk och konstaterar:

    – Dessutom är pluskunderna andra än de som tidigare prenumererat på papperstidningen. Det är nya kunder, vilket är mycket bra.

    I samband med att Hallands affärer blir ett magasin ser tidningarna över sina andra bilagor, som Sommarhalland, Hus & Hem, Villa & Trädgård och Juletid. Även de stöps om till magasinsform och blir sedan del i tidningarnas satsning på ett magasin varje månad.

    – Näringslivssatsningen breddar värdet på den digitala prenumerationen. Magasinen ger ett material som tillför värde på prenumerationen av papperstidningen. Sammantaget hoppas vi att ännu fler ska känna att det är värt att prenumerera, säger Viveka Hedbjörk.