Äventyraren Mats, 36, lurades av ryskt PR-jippo

ANNONS
|

Äventyraren Mats Goldberg från Älvdalen hade den stora chansen att bli uttagen till något som beskrevs som verklighetens Hunger Games - men det hela visade sig vara en PR kampanj.

Det var den ryska reality showen "Game2: Winter", som var tänkt som en överlevnadstävling där 30 deltagare skulle spendera nio månader på en avlägsen ö i Sibirien. Mats Goldberg var den enda skandinaven bland 120 personer som gick vidare till andra röstningsomgången.

"Passade på att söka"

Bakom såpan låg den ryske miljonären Jevgenij Pyatkovskij. Arrangörerna har inför dokusåpan gjort uttalanden om att mord och våldtäkter skulletillåtas i såpan och att brott inte skullestoppas. Deltagare som begickbrott kundediskvalificeras och sedan straffas enligt rysk lag, har arrangören tidigare uppgett.

ANNONS

Deltagarna skulle filmas av 2 000 kameror och ingen ansvarig skullefinnas på plats om något skullehända.

– Jag var fascinerad av idén och ville veta mer, så jag läste på om reglerna och kände att det var det här jag var något för mig, en språngbräda för mina framtida äventyr, så jag passade på att söka, säger Mats Goldberg.

Den eller de som visade sig ha bäst egenskaper i vildmarken och var kvar längst i programmet skulle få 15 miljoner kronor i prispengar

"Känns snopet"

Det var först efter att en av hans följare hade postat en länk till en film på den ryska webbsajten stod det klart: Allt var en ren bluff.

–Det känns snopet. Det känns som att jag har gått och förberett mig massor och att sedan inte få möjligheten att visa vad man går för, det känns bittert, säger han och fortsätter:

– Jag blev irriterad framförallt. Men hela världen har inte gått under för detta, jag är besviken men har samtidigt fått nya kontakter och erfarenheter, så jag kan inte säga att det har varit förgäves.

LÄS MER:"Hunger Games" på riktigt i tv-satsning.

1 maj skulle det avgöras vilka kandidater som skulle gå vidare och skickas till Ryssland för hälsokontroll och utbildning för att ha möjligheten till att vara med i showen, men nu har det alltså stoppats.

ANNONS

– Jag har varit uppe och följt ryska medierhalva natten. Hade man gått in lite på djupet och gjort en viss bakgrundskoll, varit mer uppmärksam innan, så hade man kanske kunnat se att något inte stämde.

LÄS MER:Här är svensken som satsar på ryska mördarsåpan

Erkänner bluffen

Arrangören har i efterhand erkänt att allting var en bluff.

Syftet med det hela skulle vara att visa hur enkelt det är att skapa en liknande kampanj och marknadsföra den med små medel.

– Arrangören säger att han knappt lagt några pengar på det här, att andra i stället har hjälpt honom att sprida budskapet. Han har lyckats bevisa att det inte krävs en massa pengar på PR. I ryska medier är det just nu väldigt negativ kritik mot honom i hans sätt att porträttera Ryssland, men jag känner inte så som han beskrivs.

Målet: Att livnära sig på äventyr

Mats Goldberg berättar att han har lagt ner runt 400 timmar och en antal tusenlappar för att förbereda sig på bästa sätt in för det stundade äventyret.

Nu är planen att i stället fortsätta sin utbildning till fjälledare som han går i Älvdalen.

– Målet är att kunna arbeta med det här fullt ut, att jag ska kunna livnära mig på det. Det bästa med äventyr är att allt inte går som planerat, att man får lösa saker längs vägen och ta dagen som den kommer. Att uppleva nya saker, träffa nya människor och ha nya möten, det är det som driver mig.

ANNONS
ANNONS