Vill du bli musikalartist?

Ny utbildning förbereder elever för internationell karriär

ANNONS
|

Danslinjen på Löftadalens Folkhögskola har funnits i 20 år och startades av Lena Cederwall Broberg som är konstnärlig ledare för utbildningen. Tillsammans med dansläraren och koreografen Ottilia Bergström, och skådespelaren och teaterläraren Marja Sipola Cuss, startar hon i höst en musikalutbildning på folkhögskolan.

– Vi har fått möjlighet att driva en musikallinje parallellt. Danslinjen kommer finnas kvar som innan, säger Lena Cederwall Broberg.

Under skolåret som har gått har musikalarbetet prövats. En sånglärare, Alexander Orest, och Marja Sipola Cuss, som arbetar med röst- och andningsteknik och scenisk gestaltning, har anställts på deltid och tre elever som under förra läsåret gick danslinjen, och visade intresse för musikal, har under det pågående läsåret fått musikalundervisning – ett pilotprojekt som föll väl ut.

ANNONS

– Marja och Alexander har utvecklat elevernas röster jättemycket, de har gjort underverk, säger Lena Cederwall Broberg.

22 maj hålls audition för Löftadalens musikallinje för första gången.

– Vi kan ta emot 30 elever till hösten, säger Lena Cederwall Broberg.

Lärarna hoppas att den nya utbildningen innebär att elever från närområden inte ska behöva söka sig till storstäderna för att få den musikalutbildning de är intresserade av.

– Det finns likvärdiga utbildningar i andra delar av landet, men de flesta ligger långt bort och har ofta väldigt dyra terminsavgifter. Eleverna vinner mycket på att gå ett år här, på folkhögskola, i stället för att betala dyrt och flytta långt, för att få en utbildning av samma kvalitet, säger Ottilia Bergström​.

Vilken nivå behöver man ligga på, för att kunna söka?

– Man behöver ha dansat och sjungit lite innan. Men vi är främst intresserade av folk som vill utvecklas, säger Lena Cederwall Broberg som poängterar att energi, vilja och mod är det viktigaste.

– Man behöver inte massor av specialkunskaper. Dem kan vi ge, säger hon.

Hur ser då arbetsmarknaden ut för dessa blivande musikalartister? Goda, tycker Lena Cederwall Broberg.

ANNONS

– Det är inom musikal många av jobben finns nu. Det ligger i tiden. Det finns ett stort intresse både bland unga studenter och i Sverige i stort, säger hon.

Bilden av att det är en svår, nästan omöjlig, bransch där många slåss om få jobb håller hon inte med om.

– Utan att låta allt för krass beror det på hur bra jobb man gör. Det handlar alltid om ens egen dagsform – man får inte låta bäst före datumet på sig själv gå ut. Men jag har aldrig varit utan jobb, någon gång.

Hon ser liknande tendenser hos sina gamla elever.

– Jag tror att man själv kan göra sig både jobb och karriär. Men man får absolut inte bara fastna i Sverige om man vill jobba på heltid på scen, säger Lena Cederwall Broberg som själv utbildade sig vid Royal Academy of Dance i London.

Ja, de föregår med gott exempel, lärarna. Ottilia Bergström utbildade sig vid Iwanson International School of Contemporary Dance i München och Marja Sipola Cuss vid École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq i Paris.

– Minst 70-80 procent av våra danselever blir antagna till professionella dansutbildningar efter att ha gått här, men de söker i hela Europa. Där finns både mängd och hög kvalitet, när det kommer till både utbildning och jobb. Dans- och musikalvärlden är inte så stor. Det gäller att bredda sitt kontaktnät, säger Lena Cederwall Broberg.

ANNONS
ANNONS