Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ännu fler borde se ”Spamalot”

Första veckan snittade PS-musikalen ”Spamalot” bara 70 åskådare per föreställning i Varberg. Svårt att förstå med tanke på den höga kvaliteten.

Efter den ekonomiska förlusten med ”Avenue Q” förra året drog producenten Torbjörn Svahn i nödbromsen och minskade budgeten till 370 000 kronor. Ungefär hälften av den summan behöver komma in i form av biljettintäkter för att PS-musikalen ska gå plus minus noll i år.

– Fortsätter vi sälja i samma takt, så klarar vi det. Men det verkar som om många varbergare inte vet vilken hög kvalitet PS-musikalen håller och hur rolig och utflippad ”Spamalot” är. Man kan inte jämföra den med andra elevuppsättningar, menar Torbjörn.

Undertecknad kan bara hålla med. Monty Python-skämten om Kung Arthur och hans riddare, som är på jakt efter den heliga graalen, håller fortfarande och den unga ensemblen imponerar.

Jag glömde snabbt att scenografin är enklare än vanligt och musiken förinspelad.

– Antalet elever som spelar blås- eller stråkinstrument har minskat så det går tyvärr inte att få ihop en egen orkester, säger Svahn.

Fyra roller görs av äldre aktörer, eftersom för få killar sökte till PS-musikalen.

– Ensemblen har ansträngt sig väldigt mycket med allt kring föreställningen. De har blivit ett sammansvetsat gäng och är entusiastiska, strävar högt och presterar bra. Många går första året på gymnasiet och det lovar gott inför kommande år.

Med start i morgon kväll återstår tio shower: 29–31 januari, samt 1 och 5–8 februari.

– Vi har en bra dialog med både konsertföreningen och föreläsningsföreningen för att få tillgång till teatern, men efter sista föreställningen måste vi förstås utvärdera det nya upplägget med att bara spela på vintern och inte till sommaren, berättar Torbjörn.