Tantannons. Göteborgsoperan leker med schablonbilden av kulturtanten i sin annonskampanj.
Tantannons. Göteborgsoperan leker med schablonbilden av kulturtanten i sin annonskampanj.

Operan vill se fler kulturtanter

När Göteborgsoperan släpper årets abonnemang välkomnar de i sin annonskampanj fler att bli ”kulturtanter”. En publiksort de definierar som ja-sägare, sanningssägare, cykelfantaster, kryddodlare, grönsaksätare och rättvisemärkta sångglada människor som gärna går på filmfestival. Hur rimmar det budskapet med uppdraget att bredda sin publik?

ANNONS
|

Annonsen är bara en del av det arbete Göteborgsoperan gör för att hela tiden sträva efter att nå en bredare målgrupp, menar Ing-Marie Persmo, marknads- och försäljningschef på operan.

–Genom att lyfta begreppet Kulturtant vill vi bredda synen på vem som är kulturkonsument. Vi tror att de flesta bör kunna se att annonskampanjen är gjord med humor.

Vem ska annonsen nå ut till?

En kulturintresserad grupp. Kulturtanten står för en person som älskar kultur och tillåter sig att njuta av livet, oavsett om ”hen” är man eller kvinna, ung eller gammal. Vem som helst kan vara en kulturtant, oavsett ålder, kön eller utseende. Det handlar om att gilla eller älska olika former av kultur.

ANNONS

Hur rimmar annonsen med uppdraget att nå en bredare målgrupp och verka för ökad integration, som är ert mål?

–Genom att vi leker lite med schablonen bildmässigt hoppas vi starta en diskussion om vem kulturbesökaren egentligen är och vilken roll kulturen spelar. Att vara kulturtant handlar om intresse och inställning till livet, inte om ålder och kön. I vår Kulturtantspodd kommer vi att prata om just detta.

I Kulturtantspodden som startar i april ska Klara Zimmergren med gäster tala om kulturens roll, vilka som är kulturkonsumenter med utgångspunkt från olika föreställningar på Operan.

Operan har tidigare fått kritik och varit självkritiska vad gäller sitt arbete med mångfald och integration. Något som nuvarande konstnärlige ledare, Stephen Langridge, därför varit mycket fokuserad på. I tidigare intervjuer har han pratat mycket om vikten av att sänka tröskeln in till operahuset.

Men när GP söker honom för en kommentar kring kulturtantsannonsen och mångfaldsarbetet är han först på möte och sedan oanträffbar.

Västra Götalandsregionen, som ägare till Operan, har inte heller något att säga om annonsen. Kulturnämndens ordförande Conny Brännberg (KD) har inte sett den:

–Jag vill inte kommentera en enskild annons. Kulturtanten är ju ett brett begrepp nu för tiden, men jag kan för lite för att diskutera just det.

ANNONS

Annonsen är gjord av på Forsman och Bodenfors.

–Kampanjen har två delar. Dels handlar det om att diskutera hur en kulturtant kan se ut i dag, vilka intressen som är kännetecknande, att kulturtanten kan vara någon som oavsett ålder och kön har ett brinnande intresse för kultur. Dels handlar det om att skapa ett intresse för och kännedom om Operans abonnemang, säger Susanna Glenndahl Thorslund, projektledare på Forsman och Bodenfors.

ANNONS