Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/13
ANNONS ▼

Reportage: Musikklustret i Falkenberg

Det här jobbar de med på Way Out West

När festivalområdet öppnar och kön är längre än vad ögat når står falkenbergaren Ylva Oknelid i entrén och går igenom besökarnas väskor. 
– Jag är bara låtsasluger, säger hon och syftar på t-shirten med arrangörens namn.
– Jag är volontär. Förra året jobbade jag med dekoren. Det var mycket softare men i år sökte jag lite sent så då var de platserna redan tagna, säger Ylva Oknelid. 
Volontärerna jobbar en dag och får ett festivalpass som ersättning. 

Kimmie Winroth är inte låtsasluger utan jobbar för Luger på riktigt. På Way Out West har hon titeln Artist liaison, vilket betyder att hon bland annat jobbar med hur artisterna vill ha det under festivalen. En av hennes arbetsuppgifter är att ta emot och se till att artisternas "riders”, listan med saker artisterna vill ha i sin loge/bakom scen, kan uppfyllas. 
– Vi på Luger lägger mycket stolthet i att artisterna ska få exakt vad de vill ha. Vår spelning ska inte bara vara ännu ett stopp på turnén, det ska vara som att komma hem, säger Kimmie Winroth.
Falkenbergsföretaget Kosmonaut har fullt upp på festivalen. De står bakom ungefär tio montrar, från produktion till byggnation, och i princip alla Way Out Wests skyltar. 
– Vi har hjälpt Luger i alla år, från den turnerande festivalen Where The Action Is, till att WOW startade i Slottsskogen för elva år sedan, säger Daniel Boman, produktionsledare. 
Den tio meter breda och tre meter höga Way Out West–skylten som möter besökarna när de kommer till Slottsskogen har producerats i Falkenberg. 
– Med alla underleverantörer har vi varit 35-40 personer som har jobbat med Way Out West. Vi har kört flera stora lastbilar och fem egna bilar med släp till Göteborg med material, som ska fördelas till de olika områdena. Det är hög intensitet, mycket folk och många bilar runt hela området så det är logistiken som är vår största utmaning under helgen, säger Daniel Boman. 
Han har ett band runt armen som visar att han jobbar på området. Ett liknande band har alla artister, volontärer, pressanställda och vip-gäster. Det är ännu ett Falkenbergsföretag som ligger bakom dessa armband.  
– Vi levererar system och teknik för ackreditering, säger Pelle Möller som driver Shopman tillsammans med Stellan Petersson. 
Utöver Way Out West jobbar de med bland andra Melodifestivalen, Polarpriset, Swedish Open, P3 Guld, Eurovision Song Contest och Stockholm Open. På årsbasis har Shopman fem anställda och omsätter ungefär 10 miljoner kronor. På Way Out West har de ytterligare fyra projektanställda. 
– Volontärer delar ut banden men vi är självklart på plats och är ansvariga för att allt fungerar, säger Pelle Möller. 

Falkenbergaren Niclas Haggren sitter på Way Out Wests vip-område, iklädd Veronica Maggios skinnjacka. ”Den första är alltid gratis” står i stora vita bokstäver på ryggen. I år är han på festivalen med sin arbetsgivare, bokningsbolaget Blixten & Co.
Niclas Haggren började jobba med konserter redan 12 år gammal. Hans pappa Ulf Haggren och Leif Ohlsson drev arrangörsbolaget Nöjesringen och Niclas Haggren byggde staket, sålde godisremmar och hängde med artisterna. Ungefär så har det fortsatt för honom.
Han gick från Nöjesringen till 2Entertain och Vallarna, till Shopman, som projektanställd på Luger och genom en utbildning fick han kontakt med Blixten & Co där han arbetar i dag. Han är projektledare för artister och arbetar bland annat med Miss Li, Nause, Tomas Andersson Wij och Veronica Maggio.
– Jag fick jackan av henne.
I år är ingen av hans artister bokade till Way Out West.
– Blixten är här med Eva Dahlgren, och vi jobbar med representation, säger Niclas Haggren.

Inom musikbranschen finns det fyra ben. En artist kan vara kontrakterad till ett skivbolag. Det finns musikförlag som jobbar med låtskrivare. Det finns managementbolag som jobbar närmast artisten och så finns det bokningsbolag som jobbar med konserter. Både Luger och Blixten & Co är bokningsbolag. Warner Music är ett skivbolag, där falkenbergaren Sebastian Gustafsson jobbar som projektledare. 
– Jag jobbar med våra internationella artister, mot den svenska marknaden. Mitt jobb är, förenklat, att få folk att upptäcka våra artister och att få dem att lyssna på deras musik, säger Sebastian Gustafsson. 
Femton år gammal startade han och tre vänner bandet Union Square i Falkenberg. När de la ner, tio år senare, behövde han något annat att rikta sin passion och kreativitet mot, så han sökte in till en utbildning i digital marknadsföring på skolan Hyper Island. Genom en praktikplats på skivbolaget Warner Music kom han tillbaka in i musikbranschen – men nu på andra sidan. Först jobbade han med digital marknadsföring och nu är han projektledare för Warners internationella artister och ansvarar för hur företaget arbetar med dem och deras musik i Sverige. 
– Jag har ett övergripande ansvar för hur vi jobbar med våra internationella artister och hur vi ska lansera dem och deras musik på bästa sätt. 
Sebastian Gustafsson jobbar bland annat med Ed Sheeran, David Guetta, Coldplay och Major Lazor – ett av Way Out Wests största dragplåster. 
– Ofta har den svenska publiken hört en låt, men de vet inte alltid vem artisten är. Vårt jobb handlar mycket om att sätta ett ansikte på musiken. Så när artisterna väl är i Sverige, som nu under Way Out West, jobbar vi för att få dem att synas så mycket som möjligt även utanför festivalen, säger han. 
 

Vilken är den största skillnaden mellan att själv vara artist och jobba för att andra artister ska synas?
– Det är faktiskt inte så stor skillnad. Jag känner väldigt stor passion för båda sakerna. Den största skillnaden är egentligen att man har mer resurser nu, vilket man inte hade tidigare, och att man inte får stå på scen själv.
Varför är det då så många falkenbergare som jobbar inom musik- och eventbranschen? Frågar man dem själva tror de att det beror på Falkenbergs bubblande musikliv. 
– Jag vet inte hur det är nu men det var nästan alltid fullt på smedjan när vi och de andra lokala banden spelade. Och vi var flera band inom olika genrer som faktiskt hade viss framgång på den tiden, som Vains of Jenna, By Night, Sonic Syndicate och Venerea. Det fanns en kultur av musik och livespelningar, säger Sebastian Gustafsson och fortsätter:
– Och det finns i dag med. Man ser Karla som bokar stora artister till torget, Stålboms och Down Town som arrangerar spelningar och Kristofer Greczula som satsar. Och Schakonat och hans gäng som fortfarande bidrar mycket till musikintresset i staden. Jag är och har alltid varit stolt över Falkenbergs musikliv, säger Sebastian Gustafsson. 
Daniel Boman på Kosmonaut håller med. 
– Musikkulturen är stor i Falkenberg. Det skulle nog kunna sättas ihop två-tre band bland vår personal. Musikintresset är stort, säger Daniel Boman. 

MEST LÄST