Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/7

    Grammisvinnaren om alla låttexter

    Frida Hyvönen i stor intervju om låtarna på "Kvinnor och barn".

    I tisdags kväll tog Frida Hyvönen emot pris som årets textförfattare och årets kompositör på Grammisgalan. I kväll spelar Frida Hyvönen, Linnea Olsson som kommer från Halmstad och Amanda Lindgren musiken från albumet "Kvinnor och Barn" på Varbergs teater. 
    – Under konserten spelar vi skivan. Det ska ses som något positivt, eftersom det är den bästa skiva jag gjort, enligt mig själv, säger Frida Hyvönen på telefon några dagar före konserten. 

    Många håller med henne. Skivan liknas vid en novellsamling och har fått lysande recensioner. Diskussionerna om vad i texterna som är självupplevt, och inte, är lika många som lovorden. För hon har bott i Paris och levt i en destruktiv relation.
    – Av mitt och andras liv har jag fått uppslag som är allmänna, säger artisten och låtskrivaren.  
    De tolv låtarna på albumet är stora berättelser och väcker massor av frågor. 
    Vad har brorsan och hon för hemlighet i "Sjön"?  
    – Det finns olika varianter och det finns inget rätt svar. Jag föreställer mig att berättaren har en hemlig kärleksaffär med äldstpojken Johnsson. Att hon är blek innan hon får beskedet kan bero på att de har bråkat, och att hon har sina aningar eller så känner hon det på sig intuitivt. Det kan rentav vara så att de har legat, hon är på smällen och mår illa, att det är därför hon är blek. 
    När Frida Hyvönen har spelat konserten tidigare har det kommit fram åhörare med helt andra teorier. 
    – En tjej trodde att systern och brodern hade ett incestuöst förhållande. Det bästa är om alla får ha sin egen teori. 

    Är "imponera på mig" inspirerad av Destiny's childs "Independent Women"?
    – Nej, egentligen inte alls. När jag hörde "Imponera på mig" växa fram vid flygeln tyckte jag en kort stund att den lät som Survivor, men sedan släppte jag den tanken och fortsatte jobba. Men jag håller med om att det finns likheter, det låter nästan som stulet, men det är det inte. Inte medvetet i alla fall. 
    Handlar "Min stad" mest om din relation till Stockholm eller stockholmares relation till Norrland? 
    – Den handlar om att det finns ett klassperspektiv i det geografiska. Många norrifrån får frågan om de kan säga sju för att det låter gulligt. Den som har ekonomisk makt kan kosta på sig att gulla med dem som inte har det. Men det är en väldigt skämtsam låt. Jag har inget emot personer som inte har varit i Norrland, bara mot strukturen som gör att allt i en stad är så centrerat till stadens ego. 
    Vad gör männen i "Kvinnor och barn"? 
    – De krigar, i en tänkt framtida krigssituation utanför en västerbottnisk by som heter Flarken. Den handlar om krigsbegreppet kvinnor och barn, att de ska räddas först, ur ett manscentrerat perspektiv. Kvinnorna och barnen i låten upplever att det inte hade behövt vara krig, om de hade fått vara med och lösa problemen, i stället för att sitta och vänta på att bli räddade. 
    Hur fick "Fredag morgon" den långa form låten har? 
    – Den är lång för att beskriva det låten handlar om: en långdragen relation som är svår att ta sig ur. Låten får gärna också vara det. 
    Vad har kärlek gjort berättaren för ont i "Amors förkastliga pilar"? 
    – Låten är en frigörelse från idén att meningen med livet är att vara i en relation. Hon säger tack, men nej tack till den idén. Hon har provat, men det fungerade inte. Nästa gång går hon inte på den gubben. Hon sätter sig emot idén att man ska lida för kärleken. Då har hon hellre kompisar och mår bra.